آغاز تهاتر میان ایران و پاکستان

وزارت بازرگانی پاکستان برای تقویت تجارت دوجانبه با ایران، قانون و ضوابط عملیاتی کردن «ساز و کار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد.
تصویر آغاز تهاتر میان ایران و پاکستان

به گزارش سایت خبری پرسون، پیرو گفت‌وگو‌های وزیر صمت و پیگیری‌ سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت بازرگانی پاکستان در اقدام نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، قانون و ضوابط عملیاتی شدن «ساز و کار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد. براین اساس اکنون تبادل رسمی تجارت با ایران با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان‌پذیر است.

با توجه به اهمیت استفاده از چهارچوب تهاتر به‌عنوان ابزاری برای تقویت تجارت بین دو کشور در نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان که در آبان ماه سال گذشته به میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران در تهران برگزار شد، دو کشور برای ایجاد زیرساخت‌های تجارت تهاتر، توافق کردند.

کاهش هزینه‌های تجاری ایران و پاکستان

براساس سند یادداشت تفاهم اجلاس یاد شده، رؤسای هیأت‌های ایرانی و پاکستانی توافق کردند الزامات تهاتر بین دو کشور را تأمین کنند و تصویب تجارت تهاتری با ایران توسط پاکستان نیز در پی همین گفت‌وگوها انجام شده است. در 11 ماهه سال گذشته، تجارت دو جانبه به هزار و 500 میلیون دلار رسید که سهم ایران از این رقم نزدیک به هزار و 200 میلیون دلار بوده است. در مدت یاد شده، صادرات ایران به پاکستان 25 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است.

در مقابل در 11 ماهه سال گذشته حدود 300 میلیون دلار از پاکستان واردات داشتیم که بیش از 58 درصد رشد داشته است. انتظار می‌رود با گشایش جدید در تجارت میان ایران و پاکستان، ضمن کاهش هزینه‌های تجاری بین دو کشور، شاهد رشد تجارت دو جانبه نیز باشیم. ایران و پاکستان به‌عنوان دو اقتصاد مکمل می‌توانند به‌خوبی از مکانیزم تهاتر برای تسهیل و تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی دو جانبه استفاده کنند.

تجدید برنامه همکاری استراتژیک

بررسی‌های تجاری نشان می‌دهد، ایران بیش از 16 میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به پاکستان دارد. در کنار بکارگیری مکانیزم تهاتر، ایران و پاکستان برای تجدید برنامه همکاری استراتژیک تجاری پنج ساله نیز توافق کرده‌اند که انتظار می‌رود همچون تهاتر در آینده نزدیک در پاکستان به تصویب برسد.

تجارت به 5 میلیارد دلار می‌رسد

اکنون گفت‌وگوهای تجارت آزاد نیز بین دو کشور در جریان است و در مجموع دو کشور تلاش دارند با ایجاد زیرساخت‌های حقوقی مناسب، مبادلات خود را در میان‌مدت به 5میلیارد دلار افزایش دهند. مصوبه تهاتر روز پنجشنبه 18 فروردین از سوی وزارت بازرگانی پاکستان صادر شده که با توجه به توافق‌های اجلاس نهم تجاری ایران و پاکستان، تفاهمنامه تهاتر اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته را به‌عنوان نخستین گام در بکارگیری تهاتر در تجارت دو کشور، مورد تأیید قرار داده است.

مقرر است با اجرای موفق تهاتر بین اتاق‌های بازرگانی یاد شده به‌عنوان نمایندگان ایران و پاکستان، این راهکار تجاری در سطح گسترده‌تری بکار گرفته شود. براساس مقررات ارزی پاکستان، تهاتر به‌صورت یک رویه تجاری در آن کشور تاکنون قابل انجام نبوده است، اما با مصوبه اخیر دولت پاکستان، تهاتر پاکستان با ایران و با محوریت اتاق‌های بازرگانی زاهدان ایران و کویته پاکستان، مجاز شده است.

منبع: روزنامه ایران

391919