تشریح دستاوردهای علمی دارویی حوزه هسته‌ای

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: امسال تاکید شد که دستاوردهایی رونمایی شود که تاثیر به سزایی در زندگی مردم دارد.
تصویر تشریح دستاوردهای علمی دارویی حوزه هسته‌ای

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا کاردان معاون سازمان انرژی اتمی دستاوردهای علمی دارویی حوزه هسته ای که امروز همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی می‌شود را تشریح کرد.

وی سند راهبردی صنعت هسته ای را از جمله این دستاوردها در افق ۱۴۲۰ دانست و افزود: این سند چراغ راه صنعت هسته ای کشور است.

به گفته کاردان این سند در حوزه های مختلف هسته ای از جمله نیروگاهی، سوخت، کاربرد پروتوها، ایمنی، منابع انسانی و... مسیر پیش رو را نشان می دهد.از دیگر رونمایی ها مختصِ ساخت اولین نمونه سوخت صفحه سیلی سایدی است که به رآکتورهای تحقیقاتی مربوط می باشد.

رئیس مرکز نظام نیروی هسته ای در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو این مسیر را برای ایران حوزه ای ممنوعه عنوان کرد چراکه عملا در اختیار یکسری کشورهای خاص است و عدم ارسال سوخت توسط هیچ کشوری برای رآکتور تهران را یادآوری کرد و افزود: جوانان این مرز و بوم سوخت ۲۰درصد را برای رآکتور تحقیقاتی تهران فراهم آوردند.

کاردان این سوخت را چگال تر از سایر سوخت ها دانست که موجب تولید شارِ نوترونِ بالاتر در رآکتوری با قلبِ کوچک می گردد و همین امر دستاوردی بزرگ برای ماست. در حوزه رادیو داروها نیز با دو دسته رو به رو هستیم؛ یکی برای تشخیص و دیگری به منظور درمان می باشد. بدین صورت که ماده پرتو زا یا رادیواکتیو به حاملی می چسبد و در عضو مورد نظر قرار می گیرد. بدن تفاوتی میان این ماده در خودش و این ماده در رادیو اکتیو قائل نمی شود و پرتویی که صادر می شود، توسط آشکارسازهایی که اطراف بدن قرار می گیرد، از داخل بدن تصویر برداری می کند.

کاردان از کشفی تازه در این حوزه خبر داد که حدود ۳۰ و دیگری ۲۸ نوع سرطان را تشخیص می دهد.

رئیس مرکز نظام نیروی هسته ای افزود: دستاورد دیگر پلاسمای سرد است که در حوزه های مختلف بسیار تاثیر گذار است؛ خاصه در حوزه سم زدایی از محصولات کشاورزی به ویژه پسته.

وی مشکل صادرات پسته را سمی دانست که در داخل به کار می رود و گفت: این پلاسمای سرد برای سم زدایی از پسته هایی که برای خارجی ها صادر می شود، به کار خواهد رفت.

کاردان تاکید کرد: پلاسمای سرد همراه با روش هایی از جمله جراحی و شیمی درمانی هم می شود و سرطان ها را درمان می کند.

منبع: ایسنا

391799