هشدار چین به آمریکا!

به دنبال اخبار منتشر شده، چین امروز (پنجشنبه) هشدار داد که اگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند، پکن اقدامات بسیار جدی اتخاذ خواهد کرد و چنین سفری تاثیر بسیار بدی بر روابط این دو کشور خواهد گذاشت.

تصویر هشدار چین به آمریکا!

به گزارش سایت خبری پرسون، چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و این جزیره یکی از عوامل اختلاف میان پکن و واشنگتن به ویژه به دلیل حمایت‌های نظامی و سیاسی آمریکا از تایلند است.

سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هنوز توسط دفتر وی یا دولت تایوان تایید نشده؛ اما برخی از رسانه‌های ژاپنی و تایوانی اعلام کردند که سفر پلوسی ممکن است پس از سفر وی به ژاپن در چند روز آتی صورت گیرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: پکن قویاً با تمامی نمودهای تعاملات و روابط رسمی میان آمریکا و تایوان مخالف است و واشنگتن باید این سفر را لغو کند.

وی افزود: اگر آمریکا بخواهد به همین راه خود ادامه دهد، چین در واکنش و برای دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود اقدامات جدی اتخاذ خواهد کرد و آمریکا مسئول تمامی پیامدهای ممکن از این مسئله خواهد بود.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه تایوان گفت، سفر مقامات آمریکایی همیشه بخش مهمی از فعالیت این وزارتخانه بوده است و هرگونه سفر رسمی را در زمان مناسب اعلام خواهد کرد.

یکشنبه چهل و سومین سالروز امضای قانون روابط تایوان توسط آمریکاست که روابط میان تایوان و آمریکا را در بحبوحه نبود روابط دیپلماتیک رسمی تعیین کرده و به تعهد آمریکا برای تامین تجهیزات دفاعی برای تایوان اشاره می‌کند.

آخرین باری که یکی از روسای مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کرد سال ۱۹۹۷ میلادی بود.

پلوسی یکی از عالی‌رتبه‌ترین سیاستمداران حزب حاکم دموکرات آمریکا و دومین فرد در ردیف جانشینی رئیس جمهور این کشور پس از معاون رئیس جمهور است.

منبع: ایسنا

391626