ژنرال آمریکایی:

درگیری قدرت‌های بزرگ جهان محتمل است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از احتمال درگیری بزرگ بین قدرت‌های جهان خبر داد
تصویر درگیری قدرت‌های بزرگ جهان محتمل است

به گزارش سایت خبری پرسون، ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) به نمایندگان ارشد کنگره آمریکا گفت که احتمال درگیری بزرگ بین قدرت‌های بزرگ جهان در حال افزایش است.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، میلی تصریح کرد که در حالیکه جهان بی‌ثبات‌تر می‌شود، «پتانسیل درگیری چشمگیر بین‌المللی در حال افزایش و نه کاهش است».

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و میلی در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از بودجه بی‌سابقه ۷۷۳ میلیارد دلاری که وزارت دفاع آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۳ درخواست کرده است، دفاع کردند. در این جلسه اشاره زیادی به نام دشمنان ایالات متحده یعنی همان روسیه و چین شد، که هر دو این کشورها در واشنگتن به عنوان تهدیدی برای قدرت ایالات متحده در جهان تلقی می‌شوند.

میلی در جلسه کنگره، حمله روسیه به اوکراین را میلی حمله روسیه به اوکراین را «بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت اروپا و شاید جهان» در 42 سال خدمت خود در ارتش ایالات متحده نامید و گفت: «تهاجم روسیه به اوکراین نه تنها صلح و ثبات اروپا، بلکه صلح و ثبات جهانی را که والدین من و نسلی از آمریکایی‌ها برای دفاع از آن سخت جنگیدند، تهدید می‌کند.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سپس روسیه و چین را تهدیدی برای ثبات جهانی اعلام کرد و گفت: « ما اکنون با دو قدرت جهانی روبرو هستیم: چین و روسیه، که هر کدام دارای قابلیت های نظامی قابل توجهی هستند که هر دو قصد دارند قوانین مبتنی بر نظم جهانی فعلی را به طور اساسی تغییر دهند. ما در حال ورود به دنیایی هستیم که بی ثبات‌تر می شود و پتانسیل درگیری بین المللی قابل توجه در حال افزایش و نه کاهش است».

لوید آستین نیز در این جلسه اعتراف کرد که ایالات متحده «باید در «بهره‌گیری از متحدان ایالات متحده» در فضا و فضای سایبری، و نه صرفاً در حوزه‌های زمین، دریا و هوا، خیلی بهتر عمل کند».

از طرف دیگر شبکه «بی بی سی» نیز گزارش کرد که میلی در اولین جلسه حضور در کنگره از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به نمایندگان کنگره گفته است که به منظور منصرف کردن روسیه از ادامه حمله به اوکراین، آمریکا باید نظامیان بیشتری به شرق اروپا اعزام کند.

طبق این گزارش، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خواستار گردش نظامیان آمریکایی بین پایگاههای شرکای ناتو در اروپا شد و گفت که نظامیان آمریکایی نباید به طور دائم در یک مکان در شرق اروپا مستقر باشند.

وی ادامه داد: «بسیاری از همپیمانان اروپایی ما به خصوص کشورهای بالتیک یا لهستان و رومانی بسیار تمایل دارند که پایگاههای دائمی ایجاد کنند و حاضرند که هزینه ساخت این پایگاهها را بپردازند».

روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) در پی اقدامات تحریک‌آمیز ناتو در مرز روسیه، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد و کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده نه تنها اقدامی برای کاهش تنش‌ها و توقف درگیری‌ها در اوکراین انجام ندادند بلکه با ارسال تجهیزات و سلاح و اعمال فشار به روسیه، بیشتر به این ناآرامی‌ها دامن زده‌اند.

منبع: فارس

391362