اخراج شدن دیپلمات‌های روسیه از ایتالیا و دانمارک

مقام‌های ایتالیا و دانمارک روز سه شنبه از اخراج کردن ده ها دپیلمات روسیه خبر دادند.
تصویر اخراج شدن دیپلمات‌های روسیه از ایتالیا و دانمارک

به گزارش سایت خبری پرسون، ...

همزمان با تشدید فشارهای کشورهای غربی علیه روسیه در رابطه با جنگ اوکراین، مقام‌های ایتالیایی و دانمارکی اعلام کردند که ده‌ها دیپلمات روس را از کشورهای خودشان اخراج کردند.

منابع رسانه‌ای غربی از قبیل رویترز روز سه شنبه (امروز) در دو خبر جداگانه گزارش دادند، دولت ایتالیا و دانمارک تصمیم به اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روسی گرفتند.

طبق گزارش رویترز، به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره پیدا شدن گورهای دسته جمعی در شهر «بوچا»، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است ۱۵ دیپلمات روسیه را از دانمارک اخراج کند.

سخنان «یپ کوفود» وزیر خارجه دانمارک در حالی مطرح شده که برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال انتشار گزارش‌های اخیر درباره کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی در درگیری‌ها در شهر بوچا واقع در استان کی‌یف، اخراج دیپلمات‌های مسکو را در دستور کار قرار داده‌اند.

کوفود در یک نشست خبری گفت: «این نمونه و مثال دیگری از وحشی‌گری و جنایات جنگی است که ظاهرا در بوچا انجام شده است». وی البته اعلام کرد که دانمارک نمی‌خواهد روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کند و سفیر و سایر اعضای سفارت روسیه جزو افراد اخراج شده نیستند.

وزیر خارجه دانمارک به گزارش سرویس امنیت و اطلاعات اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواهیم یک سیگنال واضح به روسیه ارسال کنیم که جاسوسی در خاک دانمارک غیرقابل قبول است». سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک اوایل سال جاری ادعا کرده بود سفارت روسیه چندین افسر اطلاعاتی را به کار گرفته که به کار جاسوسی اشتغال داشتند.

دقایقی کوتاه بعد از اظهارات یپ کوفود وزیر خارجه دانمارک، تصمیم ایتالیا برای اخراج دیپلمات‌های روس به دلیل «نگرانی‌های امنیتی» خبرساز شد. طبق گزارش‌ها، سخنگوی وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه این کشور تصمیم ایتالیا برای اخراج ۳۰ دیپلمات‌ روس را اعلام کرد.

پیش از این، مقام‌های فرانسه و آلمان روز دوشنبه (دیروز) خود ضمن محکوم کردذن وقایع شهر «بوچا» و تاکید بر تدارک اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، از تصمیم خودشان برای اخراج دیپلمات‌های مسکو خبر دادند.

مقام‌های ارشد مسکو طی روزهای اخیر همزمان با شدت گرفتن اتهام‌زنی‌های مقام‌های اوکراینی و متحدان غربی به روسیه درباره کشتن فجیع غیرنظامیان در شهر بوچا و دفن آنها در گورهای دسته جمعی به شدت این اتهامات را رد کرده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر بوچا تصریح کرد: «یک بار دیگر، یک حمله ساختگی دیگر در شهر بوچا منطقه کی‌یف پس از آن آغاز شد که نیروهای نظامی روس مطابق با برنامه و توافقات حاصله، این منطقه را ترک کرده بودند. چند روز بعد، صحنه‌سازی در آنجا ترتیب داده شد که توسط نمایندگان اوکراینی و حامیان غربی آنها از طریق تمام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت».

لاوروف با بیان اینکه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) نظامیان روسیه به طور کامل شهر بوچا را ترک کرده بودند، افزود: «در ۳۱ مارس، شهردار [بوچا] رسماً گفت که همه چیز خوب است و دو روز بعد دیدیم که چه تولیداتی در همان‌ خیابان‌ها سازماندهی شد که اکنون سعی دارند از آن برای اهداف ضد روسی استفاده کنند.

منبع: فارس

391232