روی خوش بازار سرمایه به سهامداران/ رشد شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس در نهایت با افزایش 6 هزار و 868 واحد به رقم یک‌میلیون و 468 هزار و 871 واحد رسید.
تصویر روی خوش بازار سرمایه به سهامداران/ رشد شاخص بورس تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، بورس اوراق بهادار تهران امروز گرچه در ابتدا رشد قابل توجهی داشت، اما از میانه راه روند رو به رشد تعدیل شد، در نهایت با افزایش 6 هزار و 868 واحد به رقم یک‌میلیون و 468 هزار و 871 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 563 واحد به رقم 373 هزار و 267 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 850 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 15 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 744 هزار فقره معامله و به ارزش 7 هزار و 588 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند، اما میزان رشد شاخص‌های زیر یک‌درصد بود، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 47 صدم درصد رشد کردند.

این دو شاخص با معیار هم‌وزن 15 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 65 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 83 صدم درصد افزایش یافت. شاخص بازار دوم بورس فقط یک‌صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران و گروه مپنا بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای ملی‌مس و پتروشیمی نوری بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 56 واحد رشد به رقم 19 هزار و 690 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 97 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از 334 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 6.9 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 316 هزار فقره معامله و به ارزش 185 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند. البته چون در روزهای دوشنبه عملیات بازار باز در بانک‌ها صورت می‌گیرد که در قالب این عملیات اوراق مالی و اوراق بدهی بانک مرکزی بین شبکه بانکی خرید و فروش می‌شود، امروز هم 182 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی و اوراق بانک مرکزی در قالب عملیات بازار باز بین شبکه بانکی معامله شد، اما ارقام آن در فرابورس درج می‌شود، وگرنه معاملات سهام در فرابورس به حجم 4.5 میلیارد سهم و به ارزش 1671 میلیارد تومان بوده است.

همچنین اوراق مالی اسلامی در فرابورس بیش از 4.7 میلیون ورقه به ارزش 391 میلیارد تومان بوده است.

امروز در فرابورس ایران نمادهای سنگ‌آهن گوهرزمین، فولاد ارفع، توسعه مالی مهر آیندگان و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول و صنعتی مینو بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

به گزارش فارس، به گفته سیدمهدی پارچینی هنوز دامنه نوسان نمادها تغییر نکرده است، فقط پیشنهادی از سوی بدنه کارشناسی سازمان بورس به هیأت مدیره شده است که نمادها به صورت فصلی و متقارن به علاوه منهای یک‌درصد اضافه شوند به گونه‌ای که تا سقف 10 درصد به صورت متقارن افزایش یابد، اما هنوز این پیشنهاد مصوب نشده است.

با توجه به رشد بورس در سال جاری باز این توصیه کارشناسان را باید یادآوری کرد که سرمایه‌گذاری در بورس همراه با نوسان و ریسک است و بنابراین باید با مطالعه و مشورت با افراد خبره و امین صورت گیرد و کارشناسان توصیه می‌کنند، حتی‌الامکان سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های با در آمد ثابت انجام شود.

منبع: فارس

390996