اعتبار دلا رو یورو تحت تاثیر تحریم‌های روسیه

سخنگوی کاخ کرملین گفت: «تحریم‌های گسترده علیه روسیه اعتبار دلار و یورو را متزلزل و مهم‌تر از همه نقش دلار به‌عنوان ارز ذخیره اصلی را تضعیف کرده‌است».
تصویر اعتبار دلا رو یورو تحت تاثیر تحریم‌های روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت اعتبار دلار آمریکا و یورو شدیداً تحت تاثیر تحریم‌های ضدروسی قرارگرفته است. این تحریم‌ها کشورهای بیشتری را متمایل به ارزهای ملی برای تجارت با شرکای خارجی خود می‌کند.

وی گفت:«تحریم‌های گسترده علیه روسیه اعتبار دلار و یورو را متزلزل و مهم‌تر از همه نقش دلار به‌عنوان ارز ذخیره اصلی را تضعیف کرده‌است».

پسکوف با تاکید بر این واقعیت که کشورهای بیشتری به ارزهای ملی خود در معاملات دوجانبه روی آورده‌اند گفت:«این فرایند در مراحل اولیه خود قرار دارد اما دیگر نمی‌توان آن را متوقف کرد. کل سیستم برتون وودز که دهه‌هاست آمریکا را در راس هرم اقتصادی دنیا قرار داده در حال فروپاشی است».

معامله با ارزهای ملی کشورها قبلاً هم انجام می‌شد اما چندان گسترده نبود. ماه گذشته تعدادی از کشورهای غربی ازجمله آمریکا و اکثر کشورهای اتحادیه اروپا روسیه را به‌خاطر حمله نظامی به اوکراین تحریم کردند. این تحریم‌ها باعث مسدود شدن بخش زیادی از سرمایه‌های خارجی روسیه شد و ارتباط این کشور با سیستم بانکی سوئیفت را هم قطع کرد. به‌این‌ترتیب توانایی روسیه برای معامله با شرکای خارجی خود به دلار و یورو به خطر افتاد. مسکو در پاسخ به این تحریم‌ها هفته گذشته اعلام کرد مکانیسم پرداخت خود را برای صادرات به کشورهای غیردوست که روسیه را تحریم کرده‌اند تغییر می‌دهد و از گاز طبیعی شروع می‌کند. خریداران گاز روسیه حالا باید حساب‌های روبل در بانک‌های روسی داشته باشند تا بتوانند هزینه گاز وارد شده از این کشور را به ارز روسیه یعنی روبل پرداخت کند.

به‌علاوه روسیه در حال مذاکره با تعدادی از شرکای خارجی خود ازجمله هند و ترکیه برای ایجاد یک مکانیزم پرداخت با ارزهای ملی این کشورها جهت کنار گذاشتن دلار و یورو است.

پسکوف گفت این تازه آغاز این تغییرات وسیع است. برای روسیه این تغییرات در سیستم پرداخت صادرات گاز طبیعی و فقط با کشورهای غیردوست صورت می‌گیرد، اما این اقدامات جریانی به راه می‌اندازد که به سایر بخش‌ها و سایر شرکا هم راه می‌یابد.

منبع: تسنیم

390965