جهان به نظاره ایران قوی می‌نشیند

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در نخستین سخنرانی در سال ۱۴۰۱ این سال را با عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری فرمودند. توجه معظم‌له به افزایش توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان نشان از راهبرد‌های جدید و عمیق انقلاب اسلامی در افق تمدن‌سازی دارد.
تصویر جهان به نظاره ایران قوی می‌نشیند

به گزارش سایت خبری پرسون، بر این اساس ایران در آینده باید خود را آماده دستیابی به فناوری‌های به‌روز کرده تا بتواند در میان‌مدت خود را به‌عنوان یک‌قطب بین‌المللی معرفی کند. پیش از این و در هنگامه آغاز جنگ در اروپا (اوکراین) رهبر انقلاب نیرو‌های انقلابی را به یک تحول بزرگ توجه داده و بر آمادگی لازم برای عبور از یک پیچ تاریخی تأکید کردند. به نظر می‌رسد که عبور از این مسیر نیاز به ابزار‌هایی دارد که یکی از آن‌ها توانمندسازی در حوزه تولید به‌ویژه دستیابی به محتوایی است که جمهوری اسلامی ایران را در چشم جهانیان بی‌بدیل می‌سازد.

در حال حاضر در موقعیتی به سر می‌بریم که توانسته‌ایم بدون اتکا به خارج، قدرت دفاعی و موشکی خود را بسط دهیم و از این تجربه در حوزه فضا نیز استفاده کنیم و ماهواره نور را به رخ جهانیان بکشیم. قدم بعدی در این مسیر فرستادن اولین انسان به فضا و ساختن ایستگاه و محکم کردن جای پای خودمان در رقابت‌های بین‌المللی با قطب‌های جهانی است. رسیدن به این درجه می‌تواند در برابر قطب‌های کلاسیک بین‌المللی قطبی جدید به نام «مقاومت» را به سرمنزل مقصود برساند.

بررسی دقیق نام‌گذاری سال جدید از سوی حضرت آقا نشان می‌دهد که تمرکز اصلی ایشان در نگاه به درون و ایستادن روی پای خود است. این دو فاکتور نشانه‌ای از توانمندسازی داخلی داشته و باعث افزایش مؤلفه‌های قدرت و تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. اما قدم بزرگ‌تر آن است که رهبر انقلاب تولید را منحصر به دستیابی به تولید اولیه نکرده و چشم‌انداز تولید برتر و انبوه را در حوزه فناوری‌های روز تعریف کرده‌اند. این اقدام تنها یک شعار نیست! ما قوی‌تر می‌شویم.

درحالی‌که در دو سال گذشته کشور‌های غربی حاضر نبودند به ایران واکسن کرونا بدهند، رهنمود مهم رهبر انقلاب باعث شد به جای دست دراز کردن به‌سوی خارجی‌ها دست روی پای خود بگذاریم و حالا نه‌تن‌ها مسئله بیماری کرونا تا حد زیادی کنترل شود، بلکه ایران امروز بک هاب مهم در تولید واکسن در جهان باشد. این شکل از تولید انبوه فناوری باعث می‌شود نه‌تن‌ها سفره معیشت مردم باز و مشکلات اقتصادی، چون اشتغال حل شود، بلکه گام‌های بیشتری در حوزه تمدن‌سازی اسلامی برداشته‌شده و روزبه‌روز به درجه اعلی در جهان برسیم.

در یک دهه گذشته توجه ویژه حضرت آقا به امور اقتصادی و توصیه به دولت‌های مختلف داشته است، اما امسال چارچوبی جدید برای ایران مقتدر از سوی ایشان تألیف شده است که نشان از دوراندیشی‌های آن پیر فرزانه دارد. مروری بر عناوین نام‌گذاری در سال‌های مختلف نشان می‌دهد که ایشان پله به پله کشور را به‌سوی ایران قوی در افق تمدن‌سازی اسلامی هدایت کرده‌اند.

ایشان در سال ۹۵ از افزایش تولید و ظرفیت داخلی گفته‌اند؛ در سال ۹۶ یک‌قدم بالاتر آمده و از توجه به بهبود وضع مردم می‌گویند؛ در سال ۱۳۹۷ حضرت آقا دولت وقت را به توجه مساعد کردن زیرساخت‌های داخلی توجه داده و در سال ۱۳۹۸ مسئله تولید ملی را برجسته کرده‌اند.

معظم‌له در سال ۱۳۹۹ عزتمندی مردم در سایه اقتصاد قدرتمند را مطرح فرموده و در سال گذشته بحث مهم رسیدن به اعتمادبه‌نفس ملی را طرح کرده‌اند. توجه به زیرساخت‌های دانش‌بنیان و دانش «های تک» نشان می‌دهد که از مرحله تولید وارد فاز جدیدی شده‌ایم که توجه به آن نیازمند تبیین دقیق و تحلیل درست و باظرافت از شرایط دارد.

پیام نوروزی ۱۴۰۱ رهبر انقلاب علاوه بر توصیه در امور تولید دارای نکاتی است که توجه به آن‌ها الزامات تحقق شعار سال را محقق می‌کنند.

۱. برگزاری انتخابات بزرگ در سال ۱۴۰۰

رهبر انقلاب در ابتدای سخنان خود به تعدادی از فراز‌های سالی که گذشت اشاره کردند و در رأس آن‌ها انتخابات ۱۴۰۰ را نام بردند و آن را مهم و بزرگ نامیدند و تأکید کردند که در عین شدّت بیماریِ همه‌گیر، بیماری کرونا در اوایل سال ۱۴۰۰، مردم آمدند پای صندوق‌های رأی، و رأی دادند. خیلی مهم است. درحالی‌که اجتماع دو نفر در یک نقطه خطرناک بود. آن روز‌هایی که ما صد‌ها نفر در روز تلفات داشتیم، شاید پانصد، ششصد و شاید هم بیشتر. در یک چنین شرایطی انتخابات برگزار شد. مردم آمدند شرکت کردند».

حضرت آقا با توجه به تلاش دشمن برای ضربه زدن به‌حق مردم در انتخاب و مردم‌سالاری دینی فرمودند که دشمنان ملت ایران کوشیدند این انتخابات و حضور مردم را کمرنگ جلوه داده و آن را به شکل دلخواه تفسیر کنند، حال‌آنکه به‌رغم همه مشکلات و موانع قریب به ۵۰ درصد در انتخابات شرکت کردند و مطالعات جهانی نشان می‌دهد کرونا تأثیر منفی حدود ۱۵ درصدی در میزان مشارکت داشته و حتی در بسیاری از کشور‌ها انتخابات برای مدتی طولانی به تعویق افتاده است.

در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن عملکرد دولت پیشین، حضور این تعداد از مردم پای صندوق آرا، بدون شک یک حماسه و افتخار بزرگ برای ایران است.

۲. شش ویژگی مثبت دولت جدید

فراز بعدی در پیام رهبر انقلاب اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم است. ایشان پنج ویژگی را برای دولت جدید ذکر کردند که هرکدام در جای خود مهم و قابل‌بررسی و تأمل است: «دولتی تازه‌نفس به میدان آمد که آن‌طوری که قرائن نشان می‌دهد، دولتی مردمی و علاقه‌مند به حرکات و هدف‌های مردمی و دارای ریل جداگانه‌ای غیر از دولت محترم قبلی در حال حرکت هستند و امید‌هایی را در مردم زنده کرده‌اند بحمدالله». رهبر انقلاب در فراز پایانی پیام نوروزی ویژگی مثبت دیگری از دولت را برشمرده و از امید خود برای تحقق شعار سال گفتند که بدون شک مسئولیت دولت در این زمینه را دوچندان می‌کند.

ایشان فرمودند: «این دولت با وضعی که من مشاهده می‌کنم، با تحرکی که رئیس‌جمهور محترم و همکاران ایشان دارند، ان‌شاءالله پیشرفت خواهد کرد. یعنی این شعار روی زمین نخواهد ماند به توفیق الهی». رویکرد‌های دولت سیزدهم در نزدیکی به اقشار مختلف مردم و دور شدن از دولت نخبه‌گرا و اشرافی باعث افزایش «امید» در میان مردم شده است. این دولت باوجود برخی کاستی‌ها و نیز انتقادات توانسته است روحیه انقلاب اسلامی را بار دیگر در میان مردم زنده کند. همجواری رئیسی با عشایر، کارگران، کشاورزان و مستضعفان باعث شده است باد در پرچم آرمان‌های انقلابی افتاده و مردم بخش کوچکی از ثمره آن شجره طیبه را لمس کنند.

۳. شکست سیاست فشار حداکثری

فرازی مهم در پیام رهبر انقلاب اشاره به اعتراف امریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری است. حضرت آقا دراین‌باره می‌فرمایند: «یکی از مهم‌ترین حوادث شیرین سال ۱۴۰۰ این بود که امریکایی‌ها، در همین اواخر البته، آمدند اعتراف کردند، به زبان خودشان گفتند که ما در فشار حداکثری علیه ایران شکست خفّت بار خوردیم. تعبیر «خفّت بار»، تعبیر خود امریکایی‌هاست. حادثه مهمی است. ملّت ایران پیروز شد. ملّت ایران توفیق پیدا کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند این را به خودش نسبت بدهد. ایستادگی ملّت ایران به یک چنین پیروزی بزرگی رسید. حوادث متعدد دیگری هم رخ داد؛ چه در نزدیکی ما، چه در دوردست‌ها که همه ثابت کرد درستی راه ملّت ایران در مقابل استکبار را. نشان داد که راه درست همین راهی است که ملّت ایران در مقابل استکبار دارد حرکت می‌کند.»

یک جست‌وجوی ساده در آرشیو اخبار به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک ملت توانست از زیر بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ به‌سلامت عبور و دشمن را به مجبور به اعتراف به عمل خود کند. جایی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا اعتراف کرد که فشار حداکثری باعث سرعت گرفتن پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای در ایران شد. درحالی‌که دشمن به دنبال آن بود تا زیر پرچم نرمالیزاسیون از ما کشوری مطیع و رام شده، چون برخی همسایگان بسازد، توانستیم اقتدار خود را به رخ رقیب بکشیم؛ عملیات غرورآفرین در اربیل عراق و نابود کردن هسته‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی برگی از این ماجراست. لایه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران به حدی است که بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در نشست هم‌اندیشی در قطر گفته است که چاره‌ای جز پذیرش ایران قدرتمند ندارد، این اعتراف تاریخی اتفاقی نیست!

منبع: روزنامه جوان

390676