با حمله یمن به تاسیسات نفتی عربستان؛

آیا نفت فراتر از 200 دلار خواهد رفت؟

در پی حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، قیمت‌های جهانی نفت دوباره روند افزایشی گرفت؛ به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت، از ۱۲۰ دلار هم فراتر رفته و قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به نزدیک ۱۱۴ دلار رسیده است.
تصویر آیا نفت فراتر از 200 دلار خواهد رفت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، روز جمعه پنجم فروردین، ارتش یمن تاسیسات نفتی در عربستان سعودی را مورد حمله قرار داد. سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفته است: طی این حمله، تاسیسات نفتی آرامکو در جده، جیزان و نجران، تاسیسات زیربنایی در ریاض و همچنین پالایشگاه راس تنوره و پالایشگاه نفت رابغ هدف تعداد زیادی پهپاد قرار گرفتند.

طبق گزارش شبکه خبری المیادین، آتش سوزی در مخازن و تاسیسات سوخت به تخریب کامل تاسیسات آرامکو منجر شده است.

عربستان سعودی هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل خسارت به پالایشگاه‌ها، احتمالا تولید نفت این کشور کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری یورونیوز نوشته است: همزمان ۱۶ حمله به تاسیسات نفتی عربستان انجام شده و شدیدترین حمله یمنی‌ها به عربستان بود که در آستانه هفتمین سالگرد حمله نیرو‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن انجام شد.

طبق اعلام این خبرگزاری، این حملات همزمان با درگیری نظامی روسیه و اوکراین، باعث افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی شده و کاهش تولید بزرگترین تولیدکننده نفت جهان یعنی عربستان، می‌تواند بازار انرژی جهان را با بحران روبرو کند؛ همانطور که عربستان سعودی هم در بیانیه خود تاکید کرده، در چنین شرایطی نمی‌تواند امنیت و ثبات در بازار نفت را تضمین کند.

پیش تر کارشناسان متعدد خارجی و داخلی حوزه انرژی و اقتصاد بین المللی درباره تبعات افزایش هزینه تامین انرژی در حوادث اخیر در سطح جهان هشدار داده بودند.

محمدعلی صادقی تحلیلگر بازار نفت و انرژی و کارشناس سابق معاونت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفته بود: ممکن است قیمت نفت، تا حدودی از ۱۲۰ یا ۱۳۰ دلار برای هر بشکه نیز عبور کند.

در پی حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، قیمت‌های جهانی نفت دوباره روند افزایشی گرفت؛ به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت، از ۱۲۰ دلار هم فراتر رفته و قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به نزدیک ۱۱۴ دلار رسیده است.

نظرات کارشناسان خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ هم نشان می‌دهد که با ادامه دار شدن روند بحران انرژی به ویژه در اروپا، قیمت‌های بین المللی نفت تا ۲۰۰ دلار هم افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که می‌تواند نرخ تورم جهانی را بالا ببرد و به هشت درصد برساند.

کارشناسان خبرگزاری بلومبرگ همچنین، مانند خبرگزاری رویترز، بیان کرده‌اند که در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات وین میان ایران گروه ۴+۱ می‌تواند با ورود نفت ایران به بازار‌های جهانی، قیمت نفت را ابتدا به ثبات رسانده و سپس کاهش دهد.

آمریتا سن، بنیانگذار و مدیر تحقیقات انرژی اسپکتز به شبکه خبری سی ان بی سی گفته است: قیمت نفت قطعا بالاتر می‌رود و مسئله فقط بر سر زمان آن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

390167