در ششمین روز فروردین1401 برگزاری آئین نوروزگاه گناباد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد اعلام کرد که آیین نوروزگاه همزمان با ششمین روز از فروردین ماه ۱۴۰۱ در محوطه قنات جهانی قصبه گناباد با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از مسئولان برگزار شد.

تصویر در ششمین روز فروردین1401 برگزاری آئین نوروزگاه گناباد

به گزارش سایت خبری پرسون،رسول صنوبری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد افزود: قنات قصبه تنها اثر تاریخی خراسان رضوی است که در فهرست آثار جهانی برای توسعه کمی و کیفی گردشگری این استان ثبت شده است.

رسول صنوبری گفت: اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و آیین سنتی و محلی شاهنامه خوانی و نقالی، شترسواری و اسب سواری از جمله برنامه های جنبی این آیین به شمار می رود.

وی با اشاره به تجلیل از ۱۰۰ نفر از مقنی ها و هیات امنای قنوات این شهرستان در این آیین ادامه داد: حیات قنات وابسته به مقنی است و بدون مقنی، قنات معنایی ندارد و شهرستان گناباد از معدود شهرهای دنیاست که تمام روستاهای شهرستان حداقل یک قنات و در هر منطقه از شهر هم یک یا ۲ قنات وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد با اشاره به میزان بالای بازدید گردشگر از قنات جهانی قصبه گناباد در نوروز امسال گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی افزون بر ۶ هزار نفر از این اثر تاریخی دیدن کردند.

فرماندار گناباد هم در این آیین از قنات قصبه به عنوان یک اثر و جاذبه تاریخی مهم و به یادگار مانده از ۲ هزار و ۴۰۰ سال قبل در این منطقه یاد کرد و گفت: پیشینیان ما در سده های گذشته این اثر را از خود به یادگار گذاشتند و حال با سپری شدن این مدت نوجوانان و جوانان با شور و نشاط نوروزگاه را برگزار می کنند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

390136