استعفای مشاور توسعه پوتین در مخالفت با جنگ در اوکراین

آناتولی چوبایس، معاون نخست‌وزیر پیشین و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در مخالفت با جنگ در اوکراین از مقام خود استعفا داد و از روسیه خارج شد.
تصویر استعفای مشاور توسعه پوتین در مخالفت با جنگ در اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، به گزارش رویترز چوبایس که معمار اصلاحات اقتصادی روسیه در دوران پس از اتحاد شوروی بود، بالاترین مقامی است که تا به حال در مخالفت با تصمیم ولادیمیر پوتین درباره حمله به اوکراین از او جدا شده است.

چوبایس که زمانی رئیس دفتر بوریس یلتسین، رئیس‌جمهور پیشین روسیه بود، از مقامش به عنوان نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در رابطه با سازمان‌های بین‌المللی استعفا کرده است.

او در سال ۲۰۲۰ پس از استعفا از ریاست شرکت دولتی «روس‌نانو» که از سال ۲۰۰۸ عهده‌دار آن بود، به عنوان نماینده ویژه کرملین در امور «توسعه پایدار» منصوب شد.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که چوبایس به خاطر اختلاف‌نظر درباره موضوع اوکراین استعفا کرده است و قصد بازگشت به روسیه را ندارد. گزارش‌ شده است که چوبایس به ترکیه رفته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه استعفای چوبایس را تایید کرد، اما چیزی درباره علت آن نگفت. پسکوف گفت: «اینکه او روسیه ترک کرده یا نه، موضوعی شخصی است.»

چوبایس به عنوان نماینده اقلیمی کرملین در تلاش بود که روسیه به اتخاذ سیاست‌های سبزتری بکشاند و در این مسیر با مخالفت داخلی شدید یک لابی قوی انرژی و رئیس‌جمهوری روبرو بود که قبلا درباره اینکه تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی است، ابراز تردید کرده بود.

او در اوائل دهه ۱۹۹۰ چهره‌ای قدرتمند و معمار برنامه خصوصی‌سازی بحث‌برانگیز روسیه و گذر این کشور به اقتصاد بازار بود. مشهور است که او پوتین برای نخستین بار به کرملین آورد و نخستین شغلش در مسکو را به او داد و توانست در طول بیش از دو دهه حکومت پوتین با وجود کنار گذاشته شدن اغلب چهره‌های اصلی دیگر دوران بوریس یلتسین، مطلوب او بماند.

389947