پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای ارسال اس-۴۰۰ به اوکراین

آمریکا به‌ طور غیررسمی از ترکیه خواسته از که تا سامانه دفاع موشکی روسی اس-400 را به اوکراین ارسال کند.
تصویر پیشنهاد آمریکا به ترکیه برای ارسال اس-۴۰۰ به اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، ایالات متحده به طور غیررسمی از ترکیه درخواست کرده است که سامانه‌های روسی دفاع موشکی اس-400 را به اوکراین ارسال کند تا کی‌یف از آن در نبرد با روسیه استفاده کند.

مقام‌های آمریکا در طول ماه گذشته این پیشنهاد را با شرکای ترکیه‌ای خود مطرح کرده‌اند اما تاکنون هیچ گونه درخواست رسمی به ترکیه در این زمینه ارائه نکرده‌اند و برخی منابع می‌گویند که این مسئله تاحدودی در جریان سفر اوایل ماه جاری میلادی «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا به ترکیه نیز مطرح شده است.

دولت بایدن از همپیمانان خود که از تجهیزات روسی و سامانه‌های موشکی روسیه همچون اس-300 و اس-400 استفاده کرده‌اند، درخواست کرده تا این سلاح‌ها را برای نبرد با روسیه به اوکراین منتقل کنند.

پیشنهاد ارسال سامانه‌های روسی اس-400 ترکیه به اوکراین در حقیقت بخشی از بحث مفصل‌تر و گسترده‌تر بین شرمن و مقام‌های ترکیه‌ای درباره نحوه حمایت آمریکا و همپیمانانش از اوکراین و نحوه تقویت روابط دوجانبه بوده است که البته بسیاری تحلیلگران بر این باورند که ترکیه با پیشنهاد ارسال اس-400 به اوکراین مخالفت خواهد کرد.

مقام‌‌های ترکیه برای اظهارنظر درباره این خبر در دسترس نبوده‌اند. با اینحال، منابع ترکیه‌ای و تحلیلگران می‌گویند چنین پیشنهادی برای ترکیه کارآمد و مؤثر نیست و دلایل مختلفی در این قضیه دخیل است که شامل موانع فنی مرتبط با نصب و راه‌اندازی اس-400 در اوکراین و نگرانی‌های سیاسی چون واکنش منفی روسیه با این اقدام احتمالی ترکیه می‌شود.

واشنگتن بارها تلاش کرده بود تا ترکیه را از خرید سامانه‌های روسی اس-400 منع کند و حتی در این زمینه تحریم‌هایی را علیه بخش دفاعی ترکیه نیز وضع کرده بود و این عضو ناتو را از برنامه جنگنده‌های اف-35 آمریکا حذف کرده بود اما آنکارا بدون توجه به این تهدیدات، قرارداد خود با مسکو را پیش برد.

منبع: فارس

389696