بلینکن:

ما نگران امکان کمک مادی چین به روسیه هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما نگران امکان کمک مادی چین به روسیه یا تضعیف تحریم‌ هایی هستیم که ما اعمال کرده‌ایم. ما این موضوع را مستقیماً به چین اعلام کرده‌ایم، از جمله در ۲۴ ساعت گذشته که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با همکار چینی‌اش ملاقات کرد.
تصویر ما نگران امکان کمک مادی چین به روسیه هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه سی‌ ان‌ ان اعلام کرد: عدم پیوستن اوکراین به ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید به عنوان امتیازی برای روسیه تلقی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سخنان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، زمانی که وی لزوم به رسمیت شناختن عدم عضویت این کشور در ناتو را اعلام کرد، به عنوان امتیاز تلقی می شود؟ گفت: من فکر نمی‌کنم این یک امتیاز باشد؛ به نظر من، این فقط بازتابی از وضعیت واقعی امور است، یعنی حتی قبل از تجاوز روسیه، اوکراین قرار نبود روز بعد به ناتو بپیوندد.

بلینکن افزود که ایالات متحده نگران است که چین بتواند در بحبوحه عملیات نظامی ویژه در اوکراین به روسیه کمک کند یا به این کشور در دور زدن تحریم های غرب کمک کند.

وی گفت: اولاً، حمایت چین د حد حرف است، حداقل عدم وجود موضع صریح از سوی چین در مورد اقدامات روسیه دیده می‌شود، احترام اساسی به حاکمیت کشورها این واقعیت که چین اقدامات روسیه را محکوم نکرده است به خودی خود چیزهای زیادی را می گوید - نه تنها برای روسیه، اوکراین یا اروپا، بلکه برای کل جهان.

وی ادامه داد: ثانیاً، ما نگران امکان کمک مادی چین به روسیه یا تضعیف تحریم‌ هایی هستیم که ما اعمال کرده‌ایم. ما این موضوع را مستقیماً به چین اعلام کرده‌ایم، از جمله در ۲۴ ساعت گذشته که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با همکار چینی‌اش ملاقات کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین روز سه شنبه در جریان نشست سران کشورهای شرکت‌کننده در طرح ابتکاری "نیروی اعزامی مشترک" که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: سال‌ها درباره درهای باز شنیده‌ایم، اما همچنین شنیده‌ایم که نخواهیم توانست وارد آنجا شویم و این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت.

وی همچنین بار دیگر از ناتو خواست تا بر فراز کشورش منطقه پرواز ممنوع اعمال کند.

زلنسکی افزود: کی‌یف از پیامدهای احتمالی چنین اقدامی (پرواز منطقه ممنوع) کاملا آگاه است، اما ابراز نگرانی کشورهای عضو ناتو از احتمال وقوع جنگ جهانی سوم اغراق آمیز است.

پیش از این، زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه ای بی سی نیوز گفته بود که پس از اینکه ناتو از جنگ برای اوکراین در برابر نیروهای روسی امتناع کرد و بر فراز کشورش منطقه پرواز ممنوع اعمال نکرد، وی اشتیاق خود را نسبت به ایده پیوستن کشورش به ناتو از دست داد.

منبع: ایسنا

389077