رئیسی در مراسم جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی:

باید از حقوق مخاطبان کودک و نوجوان حمایت شود

رئیس‌جمهور با تأکید بر رعایت حق مالکیت فکری و معنوی آثار، گفت: باید توجه داشت کسی که کتاب را می‌خواند حقی دارد که کمتر به آن توجه شده ‌است؛ به‌خصوص باید به حقوق مخاطبان کودک و نوجوان توجه ویژه و از حقوق آنها حمایت شود.
تصویر باید از حقوق مخاطبان کودک و نوجوان حمایت شود

به گزارش سایت خبری پرسون، «سید ابراهیم رئیسی» در آیین پایانی «سی‌ و نهمین جایزه کتاب سال و بیست‌ و نهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» که صبح امروز سه‌شنبه (۲۴ اسفند) در تالار وحدت برگزار شد، این رویداد را اتفاقی علمی و فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد که غیر از ارتباطات علمی و فرهنگی و اجتماعی می‌تواند مسیری برای کسب استعدادهای برتر و میدان‌دادن به آن باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز کتاب و کتابخوانی نقش بسیار مهمی در تحلیل سیاسی و اقتصادی دارد، خاطر نشان کرد «موضوع کتاب و کتابخوانی در سطح کشور، در نظام جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و در سایه چنین رویکردی روز به روز شاهد رشد فرهیختگان در جامعه و محافل علمی هستیم».

رئیسی با اشاره به نقش کتاب به‌عنوان پل ارتباطی بین تمدن‌ها، اظهار داشت: کتاب بهترین ابزار برای شناسایی شخصیت‌هاست و اگر آثار سعدی، حافظ، ابوعلی‌ سینا نبود، شناخت آنها بسیار دشوار و حتی غیرممکن بود.

وی تصریح کرد: شناخت فرهنگ و تمدن در راستای شناخت کتاب‌ها انجام می‌شود و از طریق کتاب و آثار فرهنگی می‌توان با کشورها تبادل فرهنگ داشت.

رئیس‌جمهور با تأکید بر رعایت حق مالکیت فکری و معنوی آثار، گفت: باید توجه داشت کسی که کتاب را می‌خواند حقی دارد که کمتر به آن توجه شده ‌است؛ به‌خصوص باید به حقوق مخاطبان کودک و نوجوان توجه ویژه و از حقوق آنها حمایت شود.

رئیسی با تأکید بر آزادی‌ بیان و اندیشه در راستای انتشار کتاب، افزود: در کتاب، مقوله «آزادی و عدالت» در «بیان» هم موضوع مهمی است؛ البته هر سخنی را نمی‌توان بیان کرد و سخن باید منصفانه و با مبنای اساسی باشد.

وی با بیان اینکه باید از زبان مردم سخن گفت و برای مردم حرف زد، افزود: بسیاری از مؤلفان مسائل را ساده بیان می‌کنند تا عموم آحاد جامعه متوجه آن شوند.

رئیسی همچنین با بیان اینکه باید به «عدالت در بیان» توجه کرد، متذکر شد: این مسأله باید در تألیف‌های علمی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. در باب عدالت می‌توان کتاب‌ها نوشت اما عدالت در تألیف هم باید به‌عنوان یک‌ محور مورد تأکید باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سختی معیشت اهل کتاب، این نکته را نیز خاطر نشان کرد که این روزها بسیاری از افراد که قلم خوبی دارند، در شرایط سختی به‌سر می‌برند و باید از آنها حمایت شود.

منبع: ایرنا

389023