«تهران کارتون» در عمارت عین‌الدوله برگزار شد

اولین دوره جشنواره «تهران کارتون» در اسفندماه در عمارت عین‌الدوله برگزار شد.
تصویر «تهران کارتون» در عمارت عین‌الدوله برگزار شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از اکران آثار منتخب و مدعو نخستین جشنواره «تهران کارتون» در هفتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان خبر داد.

رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: اولین دوره جشنواره «تهران کارتون» در اسفندماه در عمارت عین‌الدوله برگزار شد و پس از ارزیابی و داوری این آثار ۱۵ اثر منتخب جشنواره، به همراه ۵۰ اثر از هنرمندان مدعو این رویداد هنری، برای اکران در سازه‌های تبلیغات فرهنگی انتخاب شدند که همزمان با برگزاری هفتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان در نوروز ۱۴۰۱ اکران می‌شوند.

صیادی با اشاره به موضوع این آثار، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه نوروز باستانی هستیم، طبیعتاً آثار بر موضوع بهار، نوروز و فضای جشن و شادی متمرکز هستند. کارتون و کاریکاتور ابزار هنری بسیار مناسبی برای بیان موضوعات است زیرا این هنر بر خلاف بسیاری از هنرهای دیگر، که عموماً به بیان احساس می‌پردازند، موضوع محور است و می‌تواند در کنار شادی‌آفرینی عمومی، جنبه آموزش شهروندی نیز داشته باشند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره هدف از اکران آثار کاریکاتور در فضای عمومی شهر گفت: بدیهی است که برگزاری رویدادی با محوریت کاریکاتور به معنای بها دادن به این هنر است. متأسفانه امروز مانند گذشته نشریات کاریکاتور به قوت گذشته وجود ندارد و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز کمتر از این هنر برای بیان موضوعات بهره می‌گیرند. بنابراین اختصاص دادن بیلبوردهای شهری به هنر کاریکاتور می‌توان فقدان رونق گذشته این هنر در نشریات را اندکی پوشش دهد.

صیادی، خاطرنشان کرد: کارتون و کاریکاتور به واسطه طنز بودن و موضوع محوری، امکان بسیار مناسبی برای بیان موضوعات شهری و شهروندی را دارد؛ زیرا افراد تلخ‌ترین مسائل را با کمک طنز می‌پذیرند، بنابراین این رویکرد یک اتفاق بسیار مثبت در شهر است که علاوه بر تأثیرگذاری روی شهر و شهروندان، فضای هنر کاریکاتور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منبع: روابط عمومی زیباسازی تهران

388983