سعید خطیب زاده؛

سیاست همسایگی یکی از اولویت‌های دولت و رئیس‌جمهور است

معاون وزیر امور خارجه در دیدار با مشهد اعلام کرد که  از توسعه دیپلماسی شهری شهرداری مشهد با شهرهای کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه حمایت می‌کنیم و یکی از اولویت‌های دولت سیاست همسایگی است.
تصویر سیاست همسایگی یکی از اولویت‌های دولت و رئیس‌جمهور است

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید خطیب‌زاده معاون وزیر امور خارجه در دیدار با سیدعبدالله ارجائی شهردار مشهد اظهار داشت که از توسعه دیپلماسی شهری شهرداری مشهد با شهرهای کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه حمایت می‌کنیم. یکی از اولویت‌های دولت و رئیس‌جمهور سیاست همسایگی است و در همین رابطه وزارت خارجه نیز اولویت خود را تقویت روابط با همسایگان قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به همین موضوع نقش استان‌ها و شهرهای مرزی از جمله خراسان‌ رضوی و شهر مشهد در تحقق این سیاست اهمیت دارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه شهرداری مشهد در زمینه دیپلماسی شهری فعالیت خوبی داشته، عنوان کرد: ما می‌خواهیم ارتباط مشهد با شهرهای آسیای میانه گسترش پیدا کند و از این کار نیز حمایت خواهیم کرد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: در مجموع از توسعه ارتباط شهرداری مشهد با شهرهایی مانند دوشنبه و تاشکند در چارچوب دیپلماسی شهری خرسند هستیم و توقع داریم تا در این مسیر رو به‌جلو حرکت کنید.

ایجاد میز مشترک ایران، افغانستان، عراق، تاجیکستان و چین در مشهد

سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد نیز در این دیدار در پاسخ به درخواست وی مبنی بر توسعه دیپلماسی شهری با کشورهای آسیای میانه اظهار کرد: در راستای تقویت سیاست همسایگی دولت آمادگی کامل را در این زمینه داریم. تاکنون در چارچوب دیپلماسی شهری روابط مشهد با تاجیکستان و پاکستان را توسعه داده‌ایم.

وی افزود: در همین رابطه میز مشترک ایران، افغانستان، عراق، تاجیکستان و چین را در مشهد ایجاد کرده‌ایم که فعالیت‌های خوبی نیز در این چارچوب صورت گرفته است.

شهردار مشهد در خصوص سفر به تاجیکستان و شرکت در مجمع شهرداران آسیایی عنوان کرد: در حاشیه این مجمع دیدارها و گفت‌وگوهایی با شهرداران تاشکند و دوشنبه، وزیر گردشگری و جمعی دیگر از مقامات حاضر در این مجمع انجام شد که پس از اطلاع از ظرفیت‌های مشهد برای توسعه روابط دو جانبه اعلام آمادگی کرده‌اند.

ارجائی تصریح کرد: اکنون آمادگی داریم با همکاری وزارت خارجه فعالیت خود را در حوزه دیپلماسی شهری با شهرهای کشورهای همسایه به ویژه آسیای میانه گسترش دهیم.

شهردار مشهد در رابطه با تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در مشهد که دیگر درخواست معاون وزیر امور خارجه بود، گفت: شهرداری مشهد از معدود شهرداری‌هایی است که معاونت اقتصادی دارد و سعی شده از این طریق بروکراسی‌های موجود در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی کاهش یافته و فرآیندهای سرمایه‌گذاری کوتاه شود.

دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور است

معاون وزیر امور خارجه همچنین در بازدید از کارخانه نوآوری مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت باید کارهای زیادی در حوزه کمک به جوانان انجام دهد تا مرزهای دانش را در گام دوم انقلاب مقداری جلوتر ببریم.

وی خاطرنشان کرد: دانش شاخص اقتدار، قدرت و کنش‌گری ایران اسلامی است که بخشی از آن کمک به چرخه‌های اقتصادی است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ادامه داد: به‌ عنوان دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه کمک خواهیم کرد تا با به‌ خدمت گرفتن دیپلماسی، جوانان و نخبگان فعال در مراکز نوآوری وارد عرصه رقابت جهانی شوند. دیپلماسی در خدمت اقتصاد کشور است و جوانان باید بتوانند مرزها و افق‌های جدید تعریف کنند.

وی عنوان کرد: هر کجا دولت و نهادهای عمومی کشور در عرصه کمک به جوانان ورود کرده‌اند، پاسخ این اعتماد به بهترین وجه دریافت شده است.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: راه‌اندازی مراکز نوآوری اقدامی شایسته و قابل تقدیر است و از شهرداری مشهد بابت این اقدام تشکر می‌کنیم. احداث کارخانه نوآوری طی تفاهم‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۷ میان شهرداری مشهد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد گردید، پایه گذاری شد و این کارخانه در ۱۸ دی ماه سال گذشته در مشهد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد دیدار با استاندار خراسان رضوی، دیدار با انجمن‌های اساتید دانشجویان خارج از کشور و جلسه اتحادیه دانشجویان مستقل از جمله برنامه‌های سفر یک روزه سخنگوی وزارت خارجه به مشهد است.

388576