انتشار فیلمنامه «شطرنجِ باد» محمدرضا اصلانی

فیلمنامه فیلم «شطرنجِ باد» اثر محمدرضا اصلانی توسط نشر اختران منتشر شد. این فیلم محصول سال ۱۳۵۵ است.

تصویر انتشار فیلمنامه «شطرنجِ باد» محمدرضا اصلانی

به گزارش سایت خبری پرسون، نشر اختران فیلمنامه «شطرنجِ باد» اثر محمدرضا اصلانی را با شمارگان ۵۵۰ نسخه، ۸۰ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

فیلم «شطرنجِ باد» به سال ۱۳۵۵ به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا اصلانی، تهیه کنندگی بهمن فرمان آرا و با بازی فخری خوروش، محمدعلی کشاورز، اکبر زنجانپور، حمید طاعتی و... ساخته شد. این فیلم به سال ۲۰۲۰ توسط سینماتک بولونیا با پشتیانی بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی و با کمک مالی بنیاد جرج لوکاس مرمت شد و در کشورهای مختلف جهان به نمایش درآمد و با استقبال مواجه شد.

روایت داستانی فیلم چنین است که در خانواده‌ای اشرافی، بزرگ خانواده – خانم بزرگ – فوت می‌کند. وارث او، خانم کوچک، دختری افلیج است. بر سر تصاحب ثروت خانوادگی بین اتابک (ناپدری خانم کوچک)، کنیزک، دایه، و برادرزاده‌های ناپدری مناقشه درمی‌گیرد. خانم کوچک موقعی که اتابک بر سر نماز است با وزنه‌ای برسر او می‌کوبد و به کمک کنیزک، اتابک را در سرداب خانه پنهان می‌کند. روز بعد، مفتش به بازجویی از افراد خانواده می‌پردازد اما چیزی دستگیرش نمی‌شود. تا اینکه روشن می‌شود اتابک زنده است و با کنیزک سر و سری دارد. خانم کوچک این بار اتابک را با گلوله می‌زند. برادرزاده‌ها به جان هم می‌افتند و همه به جز کنیزک قربانی ثروت خانوادگی می‌شوند.

منبع: مهر

388333