معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

حفظ بازارهای صادراتی مهتم از بازار جدید است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هر چقدر صادرات کالا در کشور رونق گیرد، اطمینان از ارزآوری محصولات بیشتر شده و حفظ بازارهای صادراتی برای صادرکنندگان باید مهم‌تر از پیدا کردن بازارهای جدید باشد.



تصویر حفظ بازارهای صادراتی مهتم از بازار جدید است

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم قدردانی از صادرکنندگان نمونه خراسان در محل اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: در نشست ستاد تنظیم بازار کشور که امروز برگزار شد، بر رفع ممنوعیت صادرات از کالایی تاکید شد که نشان از رویکرد دولت نسبت به رفع موانع از صادرات دارد، خوشبختانه امسال از آنچه در حوزه صادرات کالا از کشور پیش بینی شده بود، جلوتر پیش رفته‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: هم اینک کشور عراق تعرفه واردات کالا را صفر کرده و این بهترین فرصت برای صادرکنندگان ایرانی است، از سوی دیگر جنگ روسیه با اوکراین فضای خوبی را برای توسعه صادرات کالا از ایران به‌وجود آورده اما آنچه مهم است تلاش‌ها برای پایداری و حفظ این بازارها در قالب اقداماتی از جمله توجه به بسته‌بندی، حمل و نقل، مشتری مداری و برندسازی کالاها است.

وی افزود: در حفظ بازار روسیه برای صادرات صنایع غذایی به خوبی عمل نکردیم، اکنون شرایط دوباره رونق صادرات محصولات صنایع غذایی کشور به روسیه فراهم شده است و نباید اجازه داد، اتفاقات گذشته دوباره تکرار شود.

تابش بیان کرد: از طریق توسعه صادرات کالا می‌توان کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد چرا که صادرات بهترین شیوه برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان داخلی بوده و اگر ارزهای حاصل از صادرات نباشد، کشور هم در واردات کالا و هم در تأمین مواد اولیه برای تولید دچار مشکل می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هر چقدر صادرات کالا در کشور رونق گیرد، اطمینان از ارزآوری محصولات بیشتر شده، تأمین مواد اولیه و ارز کالاهای مصرفی به موقع انجام گرفته و حقوق مصرف کنندگان نیز به خوبی حفظ می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در تعیین قیمت تمام شده کالاها در سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خواب سرمایه است، در این راستا صادرات کالا و تأمین به موقع ارز می‌تواند هم از خواب سرمایه جلوگیری کند و هم به کاهش قیمت تمام شده کالا منجر شود.

تابش افزود: حفظ بازارهای صادراتی برای صادرکنندگان باید مهم‌تر از پیدا کردن بازارهای جدید باشد.

صادرکنندگان نمونه به دنبال قدردانی مالی دولت نیستند

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: آنچه فعالان بخش خصوصی را به شدت نگران کرده، افزایش فروش نفتی ایران در صورت احیای برجام و برخی تغییرات در عرصه بین المللی است که در صورت عدم توجه لازم، پسرفت اقتصادی را به دنبال دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران به افزایش درآمدهای نفتی ایران پس از توافق طرفین در مذاکرات وین اشاره و بیان کرد: در دیداری که اخیراً با رئیس جمهوری داشتم، نگرانی مزبور مطرح و از وی درخواست شد که این بار درآمدهای نفتی کشور صرف توسعه اقتصادی بویژه زیرساخت‌های آن شود، چرا که در صورت عدم توجه به تکمیل زیرساخت‌های اقتصاد، هیچ تحولی در اقتصاد رخ نخواهد داد.

وی برگزاری مراسم قدردانی از صادرکنندگان نمونه را کافی ندانست و گفت: اینکه یک لوحی به صادرکننده نمونه بدهند و او را تشویق کنند، کافی نیست، اگر قرار است قدرشناسی از صادرکننده نمونه انجام گیرد باید اقدامات دیگری بویژه برای حفظ حرمت آنان در دستور کار قرار گیرد.

شافعی افزود: صادرکنندگان نمونه به دنبال قدردانی مالی دولت نیستند بلکه می‌خواهند اگر خدمتی به کشور می‌کنند، مورد توجه مسئولان قرار گیرند و حرمتشان حفظ شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: ما هیچ وقت نتوانستیم از فرصت‌های طلایی که برای توسعه صادرات کالا از کشور به‌وجود می‌آید، استفاده مناسب داشته باشیم، شرایطی که بین روسیه و اوکراین و همچنین رویکرد اتحادیه اروپا به‌وجود آمده است، نخستین فرصت اقتصادی پیش آمده برای ایران نیست، پیش از این هم فرصت‌هایی در خصوص قطر و ایجاد اختلاف بین روسیه و ترکیه برای ایران به‌وجود آمد اما بهره کافی از آن برده نشد.

وی بیان کرد: چند روز قبل در نشستی که با رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهوری در تهران برگزار شد، موضوع مزبور را طرح کردیم که چرا از فرصت‌های پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده نشده و باید دلایل این موضوع بررسی شود، شرایط به‌وجود آمده برای روسیه و اتحادیه اروپا نیز یک فرصت طلایی است که اگر برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه توسط بخش خصوصی و بخش دولتی انجام گیرد، این فرصت هم مانند گذشته از بین خواهد رفت.

شافعی اظهار کرد: از سوی دیگر اگر همین فردا زمینه افزایش سه برابری صادرات کالا به کشورهای مزبور فراهم شود، ایران آمادگی لازم در حوزه زیرساخت‌ها بویژه در حوزه حمل و نقل را برای توسعه صادرات خود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: صادرکنندگان کشور طی یکی دو سال اخیر با رفتارهای اهانت آمیزی مواجه شدند اما با وجود همه ناملایمات، حفظ اقتصاد کشور به دست پرتوان آنان بوده و اگر در آینده نزدیک گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور به‌وجود آید، باید به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشته شدن موانع در مسیر صادرات کالا عمل شود.

منبع:مهر

388082

سازمان آگهی های پرسون