به گزارش سایت خبری پرسون، این روزها، ترافیک امان مردمی را که فقط در همهمه بانکها، خرید نوروزی در جنــوب شهر، مراکز معاینه فنی و اداری و... بریده است و بیش از 6برابر گنجایش معابر تردد در آن صورت میگیرد، چون دستفروشان، ارزانتر از مغازهها، اجناس خود را به فروش میرسانند و برخی دیگر از مغازهها نیز در جلوی مغازه خود اجناس سال گذشته و قدیمی را بساط کرده و میفروشند.
تا پیش از این ساعت اوج ترافیک 10 صبح و 5 بعدازظهر بود، حالا به حوالی ظهر و حتی اواخر شب هم رسیده است. بزرگراهها، خیابانها و حتی معابر فرعی شاهد ترافیک ممتد و سرسام آوری است که معلوم نیست دقیقا چه زمانی آغاز شده و چه زمانی پایان مییابد. روز گذشته (دوشنبه) قفل شدن ترافیک در پایتخت را بسیاری از مردم تجربه کردند. آمارها میگوید، 30 تا 35 درصد بر ترافیک این روزها و شبهای تهران افزوده شده، اما آنچه مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند، بیش از این اعداد و ارقامی است که اعلام میشود!
مترو جای سوزن انداختن نیست آن طور که خبرها از متروی تهران حکایت دارد، مترو در مسافرپذیری تقریبا به روزهای پیش از کرونا برگشته است. یعنی میزان مسافرانی که پیش از این 500 تا 600 هزار نفر بود و کمی بعدتر به رقمی معادل یک میلیون و 200 هزار نفر رسید، حالا حدودا به یک میلیون و 500 هزار نفر هم رسیده و البته پیشبینیها از افزایش مسافران در برخی مسیرهای پر ازدحام مثل «تجریش»، «بهشت زهرا» و «بازار» تا روزهای آینده دارد. در اتوبوسرانی هم اگرچه وضعیت کمی خفیفتر است، اما میزان مسافران این روزها بین 700 تا 800 هزار نفر در نوسان است. سؤال این است که آیا برای این تعداد مسافر که البته هنوز به روزهای اوج برنگشته، 2 هزار دستگاه اتوبوس کافی است؟!
تهران در چند سال پیش 7 هزار و 500 دستگاه اتوبوس داشت که حالا به 2 هزار دستگاه رسیده است. در مترو هم طی این 4 سال حتی یک واگن اضافه نشده است. با این توصیف نتیجهگیری کار چندان سختی نیست. ضعف عقبماندگی در بخش مترو و اتوبوس حالا روی دوش خودروهای شخصی افتاده است. روزانه بیش از 4 میلیون و 200 هزار خودرو در تهران تردد میکنند که اگر بخواهیم نگاه منصفانهای به این روزهای آخر کنیم، متوجه میشویم که پلاکهای شهرستان در این روزها گوی سبقت را از پلاکهای تهران ربودهاند.
با طرحهای ضربتی مخالفیم در این رابطه جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه با اجرای هر نوع طرح ضربتی و فوریتی در پایان سال مخالف است، میگوید: تجربه تراکم ترافیکی در روزهای پایانی سال کاملا طبیعی است چون حجم سفرهای مردم برای خریدهای نوروزی افزایش مییابد و این مسأله وقتی بدانیم که با کوچکترین تغییری در حجم ترددها و خودروها، ظرفیت شبکه ترافیکی بههم میریزد، قابل پذیرشتر است. چون شبکه حملونقل تهران کششپذیری لازم برای این حجم از خودرو و تردد را ندارد و این مربوط به همه زمانهاست و نه فقط اواخر اسفند. او ادامه میدهد: ما باید شبکه زیرساختهای شهر هوشمند را برای کاهش ترددها در تهران تقویت کنیم که البته تا رسیدن به وضعیت ایدهآل فاصله زیادی داریم.
الان بسیاری از مردم برای خدمات معمولی چندین بار در روز از خانه خارج میشوند، درحالی که این یک ایراد جدی است و باید با یک بار مراجعه و حتی بهطور غیرحضوری بسیاری از کارها را انجام داد. خاطرم هست که چند سال پیش قرار بود مردم حداکثر یک بار به دستگاه دولتی برای دریافت خدمت مراجعه کنند، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. طرحهای محدودکننده حتی دیگر شبیه یک مسکن هم عمل نمیکنند و فقط بازی با روح و روان مردم است.
منبع: روزنامه آرمانملی