اگر قصد سفر به یزد دارید؛ بخوانید

در این مقاله قصد داریم که به معرفی مکان‌های دیدنی یزد به همراه آدرس دقیق هر مکان بپردازیم با ما همراه باشید.

تصویر اگر قصد سفر به یزد دارید؛ بخوانید

به گزارش سایت خبری پرسون، استان یزد یکی از زیباترین استان‌های کویری در ایران است. اگر قصد سفر کردن به این استان زیبا را دارید بهتر است که بدانید شهر یزد اولین شهر خشتی در دنیا است که به هنگام شب آسمانی بسیار صاف و زیبا را دارد. اگر از دیدن ستاره‌ها لذت می‌برید، کویرهای استان یزد این امکان را به شما می‌دهند که در هنگام شب به دور از آلودگی‌های نوری به تماشای ستاره‌ها بنشینید. علاوه بر مناطق باستانی و خشتی بسیار قدیمی در این شهر، طولانی‌ترین قنات دنیا در دل این استان جای گرفته است. اگر بخواهیم از صفات مردم یزد بگوییم آرام بودن و نجیب بودن از بهترین صفاتی است که می‌توان برای مردم این منطقه نام برد. در این مقاله قصد داریم که به معرفی مکان‌های دیدنی یزد به همراه آدرس دقیق هر مکان بپردازیم با ما همراه باشید.

بهترین مکان‌های دیدنی استان یزد کدامند؟

· زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیائی: زندان اسکندریه یا همان مدرسه ضیائی که مربوط به قرن هفتم هجری است در محله فهادان یزد قرار دارد. محلی که این مدرسه در آن ساخته شده است جزو یکی از محله‌های تاریخی این استان است که زیباترین خانه‌های خشتی را در دل خود جای داده است. مدرسه ضیائیه در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است و جالب است که در ساخت این مدرسه فقط از خشت خام استفاده شده است. لازم به ذکر است که گچ‌بری‌های لاجوردی روی خشت‌ها، زیبایی آن‌ها را دو چندان کرده‌اند. سؤال اساسی اینجاست که چرا به این مدرسه زندان اسکندر میگویند؟ در زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران، وی در مکان امروزی این مدرسه زندانی برای مخالفانش ساخت. بعدها عارف معروف ضیاالدین سر محل این زندان مدرسه ساخت و اکنون مردم با نام زندان و مدرسه از این مکان تاریخی یاد می‌کنند.

· مسجد جامع یزد: مگر می‌شود از مکان‌های دیدنی یزد نام برد و نام مسجد جامع که جزو یکی از جامع‌ترین مراکز تاریخی در این استان است نام نبرد. مسجد جامع که با کاشی‌های آبی رنگ تزیین شده است در طول صد سال بنا شده است. جالب است که بدانید این مسجد در طی سه دوره تاریخی ساخته شده است. بنای فعلی مسجد، گنبد و کاشی کاری‌های آن مربوط به دوره‌هایی چون: آذری، تیموری و ایلخانی است، اما نخستین سنگ بنای این مسجد در دوره ساسانیان گذاشته شده است. اگر قصد دارید به مسجد جامع بروید باید تا ابتدای میدان ساعت با تاکسی و اتوبوس پیش روید. سپس میدان ساعت را که دیدید پیاده شوید و در طول خیابان سنگ فرشی که شما را به دل مسجد می‌برد پیش روید.

· بقعه دوازده امامی: بقعه دوازده امامی که در نزدیکی زندان اسکندر قرار دارد در قرن ۵ هجری و در دوران سلجوقی ساخته شده است. این گنبد دومین گنبد شناسنامه دار ایران است که به گفته تاریخ دان‌ها در محل یک آتشکده ساسانی بنا شده است. جالب است که بدانید این بقعه از بیرون به شکل یک چهار ضلعی دیده می‌شود و در داخل آن گچ‌بری‌های اسلیمی به کار برده شده است. روی بنا کتیبه‌های وجود دارند که آیات قرآن را به خط کوفی در دل خود جای داده‌اند.

منبع: سلام نو

387311