تـزارها برجام را «خالی» می‌خواهنـد

مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که این گفت‌وگوها به مراحل حساس و مهمی رسیده است و مذاکره‌کنندگان کشورها در حال کار بر روی متن پیش‌نویس توافق هستند.
تصویر تـزارها برجام را «خالی» می‌خواهنـد

به گزارش سایت خبری پرسون، مذاکرات احیای برجام در هتل کوبورگ وین جدی و پر فشار دنبال می‌شود و به نقطه اوج و لحظات حساس خود رسیده و باب گمانه‌زنی‌ها درباره توافق نهایی و زمان برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام بالا گرفته است؛ اما به اذعان برخی رسانه‌ها، چند موضوع اساسی و کلیدی باقی‌مانده که اگر حل‌وفصل نشود، توافقی در کار نخواهد بود.

آنچه مسلم است هیجانات این روزها درباره ماحصل گفت‌وگوهای وین در فضای رسانه به منحنی سینوس شباهت دارد و بازار حرف‌ و حدیث‌ها حسابی داغ است. در ساعات اخیر بحث دستیابی گروه ۱+۴ و ایران به توافق نهایی در وین سرزبان‌ها افتاده اما قریب به اتفاق هیات‌ها در وین اذعان دارند که هنوز مسائل کلیدی حل نشده و تا رسیدن به خط پایان چند قدم مانده است. در واقع موضوعات باقی‌مانده در گفت‌وگوها، ترجیع بند آخرین ارزیابی هیات‌های مذاکره کننده است که اینک مانع رسیدن به خط پایان شده است.

قدر مسلم مسائل باقی‌مانده بخشی از کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران برای تخریب برجام است که عبور از آن‌ها نیازمند تصمیمات سیاسی کاخ سفید است. یک منبع آشنا با فضای گفت‌وگوها گفته؛ موارد اختلافی با آمریکا هنوز باز است و تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی نمی‌شود. طبق آخرین گزارش‌ها، پیش‌نویس متن توافق آماده شده اما غرب هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌ است. ایران در جریان مذاکرات چند ماه اخیر منطق، دلیل و چگونگی مرتفع کردن مسائل باقی‌مانده را برای طرف غربی روشن کرده است. از این منظر مذاکرات در نقطه‌ای قرار دارد که ابهامی برای آمریکا و اروپا درباره موضع ایران وجود ندارد و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی طرف مقابل است.

روزهای پایانی مذاکرات

مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که این گفت‌وگوها به مراحل حساس و مهمی رسیده است و مذاکره‌کنندگان کشورها در حال کار بر روی متن پیش‌نویس توافق هستند. تیم مذاکره‌کننده ایران، خطوط قرمز خود را در این مذاکرات برای طرف‌های غربی روشن کرده است و توافق خوب در مذاکرات در صورتی در دسترس خواهد بود که آمریکا تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند. در همین راستا هیات مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست علی باقری در هفته‌های اخیر روزهای پرکاری را در وین می‌گذرانند و مذاکرات و دیدارهای طولانی و فشرده‌ای را برای انتفاع اقتصادی ملت ایران از توافقنامه برجام برگزار می‌کنند.

در همین باره، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز پنجشنبه در دیداری دو جانبه با انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها دیدار و تبادل نظر کرد. وی همچنین به همراه مهدی صفری دیگر عضو هیأت مذاکره کننده با روسای هیات‌های مذاکره‌کننده تروئیکای اروپا به مذاکره‌کننده پرداخت. باقری در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در وین، با میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه در وین دیدار کرد.

این در حالی است که با توجه به حساس بودن این مرحله از مذاکرات، برخی از دیدارها تا پاسی از شب ادامه پیدا می‌کند و دیپلمات‌ها به رایزنی‌های خود برای دستیابی به توافق ادامه می‌دهند. با این حال روز پنجشنبه برخی رسانه‌های غربی شایعه‌ای را مبنی بر رفع تمامی اختلافات و احتمال اعلام توافق طی 72 ساعت آینده اعلام کردند و بر همین مبنا مدعی شدند که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان برای اعلام توافق به وین خواهند رفت اما یک منبع نزدیک به هیات ایرانی گفته که مذاکرات در وین هنوز ادامه دارد. این مذاکرات هنوز نهایی نشده و همچنان بر سر موضوعاتی با آمریکا توافق حاصل نشده است.

در آخرین مرحله از تفاهم‌ها میان طرف‌های مذاکراتی، دو طرف بر سر حل و فصل موضوعات پادمانی باقی مانده و مورد بحث توافق کردند و در این چارچوب توافق شده است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه برای دیدار با مقامات کشورمان به ایران بیاید. از طرف دیگر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد چندی بعد سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه توافق در مذاکرات وین حاصل شده و به نوعی مذاکرات تمام شده است، در صفحه توئیتر خود نوشت : «گفت‌وگوهای وین همچنان ادامه دارد. اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود.

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود. تلاش مضاعفی لازم است. اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.» آنچه مسجل است مذاکرات در حال نهایی شدن است و به احتمال فراوان در روزهای آینده دود سفید توافق از وین بلند خواهد شد اما اینکه این خبر چه زمانی اعلام شود باید منتظر گذشت زمان و پایان مذاکرات احیای برجام در وین بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان- بورل

در تماس تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه کشورمان آخرین نتایج مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. جوزپ بورل در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: از نظر ما عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش‌رو مورد توجه قرار گرفته است. ما به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ مایلیم بگوییم که گفت‌وگوها در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد.

حسین امیرعبداللهیان نیز ضمن تشکر از تلاش‌های هماهنگ کننده عالی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اظهار داشت: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم. وی افزود: اما شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود. وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از نهایی کردن هر چه زودتر توافق افزود: لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی منوط بر رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین موثر اقتصادی است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: دکتر باقری و کارشناسان ارشد کشورمان در مشورت مستمر و فعال با همه هیات‌ها در وین می‌مانند. هیات کشورمان با جدیت به تلاش برای رسیدن به توافق نهایی و خوب ادامه خواهند داد. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم. وی پیش از این نیز در دیدار صمیمانه با مدیران مسئول رسانه‌ها تاکید کرد در دولت، موضوع خنثی سازی تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها به‌طور فعال دنبال می‌شود و تلاش می‌شود اثر اقدامات، ابتکارات و پیگیری‌های دولت در زندگی مردم دیده شود.

تحولات پیرامون احیای برجام

هم زمانی که مذاکرات وین در جهت احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌های ایران برگزار می‌شود روسای هیأت‌های مذاکره کننده و سایر مقامات اروپایی از اظهار نظر نسبت به روند مذاکرات و احتمال توافق غفلت نمی‌کنند و در رسانه‌های مختلف نظر خود را پیرامون احیای برجام، چند و چون و چگونگی آن بیان می‌کنند. چنانکه در همین راستا انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در توییتی نوشت: ما در مراحل پایانی مذاکرات وین بر سر برجام قرار داریم. پرونده برخی مسائل همچنان باز است و موفقیت در چنین مذاکرات پیچیده‌ای هرگز تضمین‌شده نیست.

ما در تیم هماهنگی تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم اما هنوز به آن نقطه (توافق) نرسیده‌ایم. همچنین نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام تقریبا به انتها رسیده است. میخائیل اولیانوف، در توییتی نوشت: پنجشنبه یازدهمین ماهگرد از آغاز مذاکرات وین محسوب می‌شود. این ماراتنی طولانی و فرساینده بود. حال تقریبا به پایان رسیده است.

از طرفی مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در مذاکرات وین با تاکید به بهره جستن از فرصت دیپلماتیک موجود برای احیای توافق هسته‌ای از برگزاری دیداری میان هیات‌های مذاکره‌کننده تروئیکای اروپا و آمریکا در مذاکرات وین خبر داد. استفنی القاق، در صفحه توییترش درباره احتمال دست یافتن به توافقی در راستای احیای توافق هسته‌ای با استفاده از هشتگ «EndgameViennaTalks» به معنی پایان کار در مذاکرات وین، نوشت: حصول یک توافق در وین امکان‌پذیر است اما تضمین شده نیست. نباید پیش از بسته شدن پنجره دیپلماتیک، فرصت را از دست بدهیم.

الان باید چند متر آخر را طی کنیم. وی همچنین در پیام دیگری اشاره کرده است هیات‌های مذاکره‌کننده تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) و آمریکا با هم دیدار خواهند کرد تا پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات را ارزیابی و جمع‌بندی کنند. از سوی دیگر فیلیپه اره‌را رئیس هیات فرانسه هم با پیش استقبال از احیای برجام با انتشار تصویری از هیات مذاکره کننده سه کشور اروپایی از آنچه او تلاش «طاقت فرسای» آن‌ها طی ۱۱ماه گذشته خوانده بود، تشکر کرد.

برخی مسائل هنوز حل نشده

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک‌ کنفرانس خبری درباره پیشرفت حاصل شده در مذاکرات وین اظهار داشت: پیشرفت چشمگیری انجام شده است اما برخی مسائل سخت هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند. با وجود سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران، زمان کمی برای رسیدن به یک توافق باقی مانده است و باز هم تاکید می‌کنم تا زمانی که راجع به همه چیز توافق نشود، درباره چیزی توافق نخواهد شد. جالینا پورتر گفت: بنابراین، تا زمانی که فورا مسائل باقی‌مانده را حل نکنیم، توافقی در کار نخواهد بود. اگر ایران جدیت نشان دهد، می‌توانیم و باید بر سر بازگشت دوجانبه به اجرایی کردن برجام ظرف چند روز، به تفاهم برسیم. فراتر از این، هر چیزی امکان بازگشت ما به توافق را در معرض خطر بزرگی‌ قرار می‌دهد.

منبع: روزنامه آرمان‌ملی

387141