به گزارش سایت خبری پرسون، سبک زندگی غیرفعال و یکجانشینی که این روزها بهویژه در جریان آموزش مجازی به کودکان و نوجوانان تحمیل شده است با مخاطراتی همراه است چرا که ساختار بدن کودکان با تحرک تقویت میشود.
استفاده طولانیمدت از موبایل و تبلت باعث میشود تا گردن و عضلات سینه به جلو خشم شود و در طولانیمدت، کودک و نوجوان شانههای افتاده و گردن رو به جلو داشته باشد.
یکجانشینی و غافل شدن از بازیهای کودکانه موجب بروز مشکلات عصبی میشود. کار زیاد با تبلت، گوشی و حتی تماشای زیاد تلویزیون از فاصله نزدیک و مواجهه بیش از حد با منابع نوری برای کودکان و نوجوانان با آسیب همراه است.
در همین رابطه ابوالفضل باقریفرد معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ضرورت تعطیلی مدارس در پاندمی کووید-19 تقریباً در تمامی جهان احساس شد، این تعطیلی پیامدهای نامطلوبی از جمله فعالیت بدنی ناکافی، چاقی و اضافه وزن، پیامدهای آموزش غیرحضوری و... بر دانشآموزان تحمیل کرد. تعطیلی مدارس از لحاظ جسمی و حرکتی و روحی و روانی صدمات جبرانناپذیری به دانشآموزان و به تبع آن به خانوادهها وارد میکند.
وی افزود: در دوران پاندمی به علت فعالیت کمتر جسمی و رژیم غذایی نامطلوب، استفاده طولانیمدت از وسایلی چون موبایل، تبلت و ...،کودکان ممکن است دچار پیامدهایی از جمله چاقی و افزایش وزن، کاهش فعالیت بدنی و اختلال در افزایش قد، اختلالات عضلانی-اسکلتی و اختلالات بینایی شوند. چاقی کودکان و نوجوانان عامل خطر و یک تهدید انکارناپذیر است که کرونا با خود برای آنها به ارمغان آورده است از سویی دیگر میزان شیوع چاقی در دختران و پسران سنین کودکی و نوجوانی در سطح جهان در پاندمی کووید-19 افزایش یافته است.
حدود 19 درصد دانشآموزان دچار چاقی
عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: روند چاقی کودکان و نوجوانان در هر دو جنس و در تمامی مناطق جهان افزایش یافته است به طوری که میزان شیوع چاقی در پسران کودک و نوجوان ایران 10.6 درصد و میزان شیوع چاقی در دختران کودک و نوجوان ایران 8.6 درصد است.
باقریفرد با اشاره به اختلالات عضلانی-اسکلتی در کودکان و نوجوانان بیان کرد: استفاده مداوم کودکان و نوجوانان از وسایل ارتباط مجازی بهویژه در دوران پاندمی کووید 19 موجب گشته تا این اختلالات شایعتر شود. اختلالات عضلانی، اسکلتی از عوامل اصلی ایجاد ناتوانی است و میزان ابتلا به اختلالات عضلانی، اسکلتی در دختران بیش از پسران است. اختلالات عضلانی-اسکلتی عبارتند از درد گردن، مشکلات ساختاری اسکلتی و انحنای ستون فقرات، تغییر شکل ستون مهرهها، کمردرد و بیرونزدگی دیسک مهرهها، درد و کشیدگی در عضلات مختلف بدن، سندروم تونل کارپ و درد استخوان دنبالچه هستند.
آموزش مجازی بیشتر از 40 دقیقه نباشد
عضو شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: صفحه نمایش باید در ارتفاع مناسب روبهروی صورت قرار گیرد تا نیازی به خمکردن گردن نباشد. والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که در زمان استفاده از ابزارهای آموزشهای از راه دور سر را خم نکنند و کاملاً گردن دانشآموز صاف، بدون زاویه باشد، به شکلی که هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نشود. هنگام کار با کامپیوتر و تلفن همراه، از قوز کردن و خم کردن گردن خودداری شود تا آسیب وارده به ستون فقرات کاهش یابد. یکی از اساسیترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان آموزش و پروش و خانوادهها باشد، زمانبندی است، بهتر است آموزش مجازی بیشتر از 35 تا 40 دقیقه و حداکثر در چهار بخش زمانی در روز انجام نگیرد.