آلمان از تصمیم ترکیه درباره ورود کشتی‌های روسی استقبال کرد

وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به توفق آنکارا و مسکو درباره ورود کشتی‌های جنگی روسی به دریای سیاه نوشت: «بابت تضمین تداوم اجرای این پیمان از شما تشکر می‌کنیم».
تصویر آلمان از تصمیم ترکیه درباره ورود کشتی‌های روسی استقبال کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، وزارت امور خارجه آلمان از توافق ترکیه و روسیه در قبال ورود کشتی‌های جنگی روسی به دریای سیاه استقبال کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: «آلمان از نقش حیاتی ترکیه به‌عنوان محافظ پیمان مونترو که عبور از تنگه‌های بُسفر و داردانل را تنظیم می‌کند، به‌ویژه در زمان‌های دشوار و همچنین در زمان جنگ، قدردانی می‌کند».

وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به توفق آنکارا و مسکو درباره ورود کشتی‌های جنگی روسی به دریای سیاه نوشت: «بابت تضمین تداوم اجرای این پیمان از شما تشکر می‌کنیم».

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد: «به روسیه گفتیم این کشتی‌ها را اعزام نکند و روسیه به ما گفت این کشتی‌ها از تنگه‌های مذکور عبور نخواهند کرد».

او در ادامه توضیح داد: «روسیه موافقت کرده است که درخواست عبور آن دسته از کشتی‌های خود از تنگه ما که در ناوگان دریای سیاه ثبت نشده‌اند، پس بگیرد».

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اعلام عدم تمایل کشورش برای اجرای تحریم‌های روسیه گفت: «به عنوان یک اصل، ما به معنای عام در چنین تحریم‌هایی شرکت نکردیم. ما نیز قصدی برای پیوستن به این تحریم‌ها نداریم».

چاوش‌اوغلو هفته گذشته گفته بود: «در مورد جنگی که ترکیه طرف درگیر نیست، اقداماتی وجود دارد که بتوان برای کشورهای طرف جنگ انجام داد».

او با اشاره به تردد کشتی‌های جنگی روسیه در این تنگه‌ها گفت: «اما اگر کشتی‌های متعلق به کشورهای مختلف قصد بازگشت به پایگاه‌های خود را داشته باشند، باید اجازه آن داده شود».

طبق پیمان «مونترو» که در سال ۱۹۳۶ امضا شده است، ترکیه کنترل دو تنگه راهبردی داردانل و بسفر را بر عهده دارد. در زمان صلح عبور کشتی‌های غیر نظامی از این تنگه‌ها آزاد است اما در صورت وقوع جنگ محدودیت‌هایی برای کشورهای غیر حوزه دریای سیاه و کالیبر تسلیحات نصب شده بر روی کشتی‌های جنگی خواستار عبور از این تنگه وجود خواهد داشت.

روز جمعه اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرد که عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه بُسفر و داردانل را محدود کند.

منبع: فارس

386855