خانه‌تکانی یا آب‌تکانی

از گذشته های دور مردم برای پاکی خانه و زندگی هم نسبت به شست و شوی فرش ها و هم در و دیوار خانه اقدام کرده و با استفاده بی رویه آب اقدام به تمیز کاری می کردند.
تصویر خانه‌تکانی یا آب‌تکانی

به گزارش سایت خبری پرسون، با آمدن اسفند ماه اکثر مردم ایران زمین برطبق یک سنت دیرینه برای زدودن گرد وغبارهای یک‌ساله از خانه و زندگی خود اقدام می کنند تا در هنگام آمدن فصل بهار با خانه ای پاک و تمییز به استقبال این میهمان عزیز بروند.

از گذشته های دور مردم برای پاکی خانه و زندگی هم نسبت به شست و شوی فرش ها و هم در و دیوار خانه اقدام کرده و با استفاده بی رویه آب اقدام به تمیز کاری می کردند.

اما این روزها و سال های اخیر وضعیت بارشی کشور و کاهش بارش‌ها لزوم تجدیدنظر در این سنت پسندیده را با هدف حفظ هرچه بیشتر آب دوچندان می‌کند.

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی نشان از آن دارد که بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۰) تا روز ۶ اسفندماه ۱۲۰.۸ میلیمتر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت کاهش ۱۳.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت بارشی فصل زمستان تا روز ۶ اسفند ماه بهتر از دوره بلندمدت است، به گونه ای که از ابتدای این فصل تا ۶ اسفند ۸۰.۹ میلیمتر بارش رخ داده که در مقام مقایسه با دوره بلندمدت که ۷۷.۴ میلیمتر بارندگی ثبت شده داشته‌ایم و از رشدی ۴.۵ درصدی برخودار شده است.

همچنین از ابتدای اسفند ماه امسال تا ششمین روز آن ۵.۴ میلیمتر بارش در کشور رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۶.۲ میلیمتری کاهش ۱۲.۹ میلیمتری را نشان می‌دهد.

روند کاهشی بارش‌ها همچنین اثر خود را بر ذخایر سدهای کشور باقی گذاشته، به گونه‌ای که با کاهش ۲۰ درصدی همراه شده است.

خانه‌تکانی یا آب‌تکانی

این روزها که روند خانه تکانی در شهرها و روستاهای کشور و به‌ویژه شهر تهران افزایش چشمگیری یافته، خوب است بدانیم که مصرف روزانه آب معادل ۱۲۰ میلیون بطری ۱.۵ لیتری آب و شاید بیشتر می شود و این درحالی است که شاهد کاهش ۴۶ درصدی بارندگی و ۴۵ درصدی منابع آبی در استان تهران هستیم.

می‌توان به جای بازگذاشتن مداوم شیرآب در هنگام خانه تکانی سطلی را پر آب کرده و به تمیزکاری پرداخت.

آیا می‌دانید خانه‌تکانی‌های پایان سال، سرانه مصرف ۲۸۰ لیتری آب در کشور را تا سه برابر افزایش می‌دهد؟

شستن پرده‌ها و فرش‌ها را به کاربلدها (قالیشویی‌ها و خشکشویی‌ها) باید سپرده شود تا هم خسته نشوید و هم از آب تصفیه شده استفاده نشود.

منبع: ایرنا

386755