علائم ابتلا به اومیکرون در کودکان را بشناسید

امیکرون سویه‌ای است که علائم شایع آن علائم تنفسی و مشابه سرماخوردگی است؛ گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، اشک‌ریزش، عطسه و تب از جمله این علائم است.
تصویر علائم ابتلا به اومیکرون در کودکان را بشناسید

به گزارش سایت خبری پرسون، با شیوع سویه جدید کرونا در کشور متاسفانه کودکان درگیر این ویروس شدند و تست PCR تعداد بیشتری از کودکان برای ابتلا به امیکرون نسبت به جهش‌های قبلی مثبت اعلام شده است.

بنا به گفته مسئولان ارشد کشوری، کودکان کرونایی در سویه امیکرون و پیک ششم، ۲۰ درصد کل مبتلایان را شامل می‌شوند که نسبت به سویه دلتا و پیک پنجم با کمتر از دو درصد، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

بسیاری از کودکان مبتلا به امیکرون در شرایط دارای علائم تنفسی این ویروس مثل خروسک هستند که برای معالجه به پزشک مراجعه می‌کنند.

طیف علائم امیکرون در کودکان می‌تواند از بی‌علامتی تا علائم تنفسی و گوارشی و... باشد؛ امیکرون سویه‌ای است که علائم شایع آن علائم تنفسی و مشابه سرماخوردگی است؛ گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، اشک‌ریزش، عطسه و تب از جمله این علائم است.

دکتر سعید سادات منصوری در این باره به ایسنا گفت: سویه جدید ویروس کرونا که تحت عنوان «امیکرون» شناخته می شود، در تمام دنیا تمایل بیشتری به کودکان داشته است.

وی با بیان اینکه گروه های سنی بالاتر غالبا واکسینه شدند، اما کودکان زیر ۱۲ سال هنوز واکسیناسیون خود را کامل نکردند، گفت: همچنین در فصل سرد قرار داریم و همین مسئله احتمال ابتلای کودکان به بیماری را افزایش داده است.

این فوق تخصص ریه کودکان، با اشاره به افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونا در پیک امیکرون نسبت به پیک های قبلی، خاطرنشان کرد: مراجعه کودکان به مراکز درمانی سرپایی و بیمارستان ها و آمار بستری ها چندین برابر پیک های قبلی بوده، اما خوشبختانه شدت بیماری کمتر است.

سادات منصوری، در پاسخ به این سوال که «عمده علائم در کودکان مبتلا به امیکرون چیست؟»، تصریح کرد: علائم بیماری در کودکان با بزرگسالان تفاوت زیادی ندارد، اما کودکان به خاطر کوچک تر بودن سیستم تنفسی نسبت به بزرگسالان، بیشتر و سریع تر التهاب و انسداد پیدا می کنند و لذا شاهد شدت علائم هستیم.

شست و شوی دست ها با آب و صابون؛ ساده اما مهم

وی با بیان اینکه یک گرفتگی صدا در بزرگسالان به صورت خروشک و تنگی نفس در کودکان بروز می کند، ادامه داد: کودکان مبتلا به امیکرون عمدتا یک تب یک تا دو روزه را تجربه می کنند و دستگاه تنفسی فوقانی آنان درگیر می شود و خوشبختانه درگیری دستگاه تنفسی تحتانی ندارند؛ البته بستری ها بیشتر به خاطر درگیری دستگاه تنفسی تحتانی است.

این فوق تخصص ریه کودکان، گلودرد، سرفه و آبریزش را از عمده ترین علائم بیماری در گروه سنی کودکان دانست و بیان کرد: در این سوش بیشتر شاهد گرفتگی صدا و سرفه های شدت دار کودکان هستیم که برای خانواده ها ترسناک و نگران کننده است، اما با درمان های به موقع اکثر کودکان بهبود پیدا می کنند.

وی اسهال و استفراغ را از دیگر علائم بیماری در کودکان دانست و عنوان کرد: کودکان زیر دو سال نباید از ماسک استفاده کنند و تحمل ماسک برای کودکان بالای دو سال نیز دشوار است لذا بهترین و مهمترین راه برای پیشگیری از مبتلا شدن شست و شوی دست ها با آب و صابون است که یک راه ساده اما مهم در پیشگری از انتقال ویروس محسوب می شود.

سادات منصوری، از بزرگسالان خواست در صورت ابتلا به بیماری از کودکان فاصله بگیرند و یادآور شد: وقتی یک نفر در خانواده درگیر می شود حتما سایر اعضای خانواده نیز ویروس را می گیرند و لذا افراد بزرگسال در صورت بیمار شدن حتی با وجود علائم خفیف سریعا جا شوند.

این فوق تخصص ریه کودکان، با بیان اینکه هرگونه علامت سرماخوردگی را امیکرون در نظر می گیریم، گفت: افراد بیمار حداقل پنج روز جدا باشند و با کودکان تماس نداشته باشند و حتما فاصله دو متری را رعایت کنند.

وی همچنین انتقال بیماری از مادر به نوزاد حین شیردهی را منتفی دانست و خاطرنشان کرد: احتمال انتال ویروس از راه تنفس وجود دارد و لذا مادران هنگام شیردهی ماسک بزنند و دست های خود را بشویند.

منبع: صدآنلاین

386441