آیت الله علم الهدی:

از مهمترین اقدامات امام کاظم(ع)طاغوت ستیزی‌بود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: طاغوت ستیزی و مبارزه با حکومت‌های ظلم و جور از مهمترین اقدامات دوران امامت امام کاظم(ع) بود.

تصویر از مهمترین اقدامات امام کاظم(ع)طاغوت ستیزی‌بود

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس در ویژه برنامه سالروز شهادت امام هفتم؛ حضرت موسی بن جعفر(ع) که ظهر امروز با حضور زائران و مجاوران سوگوار در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: همانطور که قول امام معصوم(ع) حجت است، عمل ایشان نیز حجت است و وظیفه همگان است تا شیوه مبارزاتی آنها در مبارزه با دشمن را الگوی خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) و همچنین حضرت موسی بن جعفر(ع) در زندگی اجتماعی و سیاسی، سیمای مظلومی داشتند. اما سوال اصلی این است که آیا این مظلومیت مربوط به نوع رفتار و عملکرد آنها در برابر حکومت‌های ظلم و جور صرفا نتیجه یک دشمنی بدون توجیه و بی‌جهت بوده است؟

طاغوت ستیزی مهمترین اصل زندگی ائمه معصومین(ع)
امام جمعه مشهد اذعان کرد: در زندگی ائمه معصومین(ع) یک اصل مهم وجود داشت که بسته به نوع برخورد دشمن و بر حسب موقعیت زمان فرق می‌کرد و آن اصل طاغوت ستیزی و مبارزه با طاغوت بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: از روزی که پیامبر اکرم(ص) رحلت کردند، رهبری جامعه اسلامی از مسیر اصلی خود که مسیر حکومت دینی بر مبنای وحی بود منحرف شد و جریان رهبری امت در مسیر غیر الهی قرار گرفت.

اجتناب از طاغوت هدف بعثت انبیاء
وی با اشاره به آیه 36 سوره مبارکه نحل« وَ َلقَد بَعَثنا فی کُلِ اُمة رَسولا اِن اِعبدوا الله وَ اجتَنِبوا الطاغوت» بیان کرد: طبق این آیه شریفه همه پیامبران الهی با دو برنامه و دستورالعمل کلی مبعوث شده‌اند یکی هدایت مردم برای پرستش خدا و دوم اجتناب از طاغوت.

خطیب حرم رضوی با بیان اینکه پرستش خدا لازمه اجتناب از طاغوت است، اظهار کرد: اگر طاغوت بر سرنوشت مردم مسلط باشد عبادت خدا امکان‌پذیر نخواهد بود. تمام انحرافات، مظالم و مفاسدی که در طول تاریخ بشر به وجود آمده و در حال حاضر هم دنیا را فراگرفته است به خاطر حکومت طاغوت بر بشریت بوده است.
وی ابراز کرد: به طور کلی دو مدیریت در جامعه بشری وجود دارد یکی مدیریت الهی که بر عهده اولیا الهی قرار دارد و دیگری مدیریت بشری که این نوع مدیریت از دیدگاه توحید، طاغوت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اصل طاغوت ستیزی در زندگی همه معصومین(ع) از امیرالمومنین(ع) تا امام حسن عسکری(ع) وجود داشته و آن بزرگواران بسته به شرایط زمانه خود به نوعی با طوغوت و طاغوتیان مبارزه می‌کردند.

روش‌های کابردی معصومین(ع) برای مبارزه با طاغوت
وی افزود: ائمه معصومین(ع) با تبیین معارف دینی و احکام الهی و همچنین مبارزه با حکومت‌های جور، علیه طاغوت ایستادگی می‌کردند، حضرت موسی بن جعفر(ع) نیز مانند سایر معصومین(ع) در برابر حکومت ظلم و جور بی تفاوت نبودند و با آن مبارزه می‌کردند.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: دوران سی و پنج ساله امامت ایشان مقارن با خلافت چهارتن از خلفای ظالم عباسی بود که مبارزه با این حاکمان جور به قیمت مظلومیت و شهادت امام هفتم(ع) تمام شد.

منبع :آستان نیوز

386436