متضرر شدن اتحادیه اروپا از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت

بانک مرکزی روسیه، طی 6 سال گذشته، ذخایر خود را دو برابر کرده است.
تصویر متضرر شدن اتحادیه اروپا از قطع دسترسی روسیه به سوئیفت

به گزارش سایت خبری پرسون، میلوش زِمان، رئیس جمهور چک خواستار قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت های بین المللی، سوئیفت شد.

زِمان، که قبلا روابط گرمی با مسکو داشت در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «زمان انجام تحریم های سخت تر از آنچه قبلا برنامه ریزی شده، فرا رسیده است که منظور من بیش از هر چیز، تحریم در حوزه سوئیفت است.»

اتحادیه اروپا بعید است در این مرحله گامی برای قطع دسترسی روسیه به سیستم پرداخت های بین المللی بردارد.

گفته می شود اعضای اتحادیه اروپا از این دیدگاه حمایت نکردند و گفتند این اقدام به بانک های روسی آسیب نمی زند و حتی (شرایط) را برای بانک‌های اروپایی برای بازگرداندن پول هایشان سخت تر می‌کند.

آنها حتی اعلام کردند که روسیه یک سیستم پرداخت جایگزین ایجاد کرده و توسعه داده است.

بنا بر آمار بانک تسویه‌های بین المللی (BIS)، بانک‌های اروپایی، سهم قابل توجهی نزدیک به 30 میلیارد دلار در بانک های خارجی در روسیه دارند.

وزیر دارایی روسیه هفته گذشته گفته بود، در صورت قطع سوئیفت، این کشور می تواند به سیستم‌های مالی دیگر روی بیاورد و مسکو می‌تواند در برابر هر محدودیتی به لطف ذخایر عظیم طلا و ارز خود تاب آورد.

نمایندگان کشورهای اروپایی، امروز، پس از جلسات طولانی، اعلام کردند‌ اتحادیه اروپا‌ بابت «حمله روسیه به اوکراین» بسته تحریمی عظیمی را علیه مسکو اعمال کرده است.

این تحریم‌‌ها، بخش‌‌های اقتصاد، انرژی و حمل‌ و نقل روسیه را شامل شده و تدابیری برای محدودیت صدور ویزا و تشدید کنترل بر واردات کالاهای روسی را در بر می‌‌گیرند.

این تحریم‌ ها که هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌‌گیرند، همچنین محدودیت‌ هایی برای دسترسی روسیه به محصولات تکنولوژی اروپایی را در بر می‌ گیرند.

با این حال روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت، شماری از کشورهای اروپایی به رهبری آلمان خواستار عدم درج اسامی «ولادیمیر پوتین» و «سرگئی لاوروف» در لیست این تحریم‌ ها هستند و یک دیپلمات آلمانی نیز گفت: این مسئله را رد نکرد که برلین خواستار عدم تحریم شدن این دو مقام روس است.

روسیه یک سیستم پرداخت به نام «میر» ایجاد کرده است و بسیاری از کشورها در این سیستم عضو هستند؛ همچنین سال هاست که بر ذخایر طلا و ارز خارجی خود می‌افزاید و آنها را متنوع می‌سازد.

بانک مرکزی روسیه دو هفته پیش اعلام کرد: ذخایر ارز و طلای این کشور تا چهارم ماه فوریه به 634.9 میلیارد دلار رسید که نسبت به هفته گذشته 800 میلیون دلار افزایش یافته است.

روسیه سطح هدف 500 میلیارد دلاری را برای ذخایر بین‌المللی خود قرار داده است و در سال 2008 از این سطح فراتر رفت و به 598 میلیارد دلار رسید، اما در سال‌‌های بعد این رقم کاهش یافت.

بانک مرکزی روسیه، طی 6 سال گذشته، ذخایر خود را دو برابر کرده است. ذخایر روسیه در سال 2015 میلادی به 356 میلیارد دلار سقوط کرد. ذخایر روسیه به دلیل تلاش‌ های دولت این کشور برای نجات اقتصادش در جریان بحران قیمت نفت در سال 2014 به 356 میلیارد دلار سقوط کرد.

منبع: فارس

386078