زیرسویه BA.2 عفونی‌تر از اُمیکرون است

اگرچه زیرسویه BA.2 در مقایسه با نسخه اصلی امیکرون سرایت بالاتری ندارد، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که باعث بروز بیماری سخت‌تر و شدیدتری می‌شود
تصویر زیرسویه BA.2 عفونی‌تر از اُمیکرون است

به گزارش سایت خبری پرسون، اگرچه زیرسویه BA.2 در مقایسه با نسخه اصلی امیکرون سرایت بالاتری ندارد، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که باعث بروز بیماری سخت‌تر و شدیدتری می‌شود. زیرسویه BA.2 علاوه بر قدرت بیماری‌زایی بیشتر، آنتی‌بادی‌های تولید شده در بدن افراد پس از بهبودیافتن از بیماری کووید -۱۹ یا دریافت واکسن کرونا را به آسانی خنثی می‌کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زیر سویه BA.2 مانند سویه‌های قبلی ویروس کرونا از جمله دلتا دارای ویژگی‌هایی است که باعث بروز بیماری شدیدتر می‌شود. این زیرسویه در مقابل بعضی از درمان‌ها مانند سوترویماب، آنتی‌بادی مونوکلونال، که هم اکنون به عنوان درمان در برابر امیکرون استفاده می‌شود، مقاوم است. با این وجود، دوز تقویت کننده واکسن کرونا خطر بروز عفونت مجدد را به میزان ۷۴ درصد کاهش می‌دهد. زیرسویه BA.2 را امیکرون پنهان‌کار نامیده‌اند، زیرا با استفاده از تست‌های PCR تشخیص داده نمی‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که زیرسویه BA.2 تقریباً ۳۰ درصد عفونی‌تر از امیکرون است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نیز تخمین می‌زند که تقریباً چهار درصد از مردم این کشور به زیرسویه BA.2 مبتلا هستند، بسیاری از کشورهای دیگر دنیا نیز تحت تأثیر این زیرسویه قرار گرفته‌اند. اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که BA.2 در ۱۰ کشور از جمله بنگلادش، برونئی، چین، دانمارک، گوام، هند، مونته‌نگرو، نپال، پاکستان و فیلیپین به گونه غالب تبدیل شده است.

385910