افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش نرخ کرایه ۳۰ درصدی تاکسی ها در ساعت پیک ترافیک به شرط راه اندازی سیستم هوشمند ظرف مدت شش ماه ، رأی مثبت دادند.
تصویر افزایش ۳۰ درصدی کرایه تاکسی

به گزارش سایت خبری پرسون، اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز بررسی نرخ کرایه تاکسی در سال آینده را در دستور کار قرار دادند که تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل در تشریح یکی از تبصره ها گفت: براساس لایحه شهرداری تهران اعلام شده است که سازمان تاکسیرانی می‌تواند در زمان اوج ترافیک که بعضا شاهد کاهش فعالیت و رغبت رانندگان تاکسی هستیم نرخ کرایه را تا ۳۰ درصد افزایش دهد، اما این منوط به راه اندازی سامانه هوشمند است.

علوی در واکنش به این تبصره گفت: هر ساله برای هوشمندسازی در این لوایح اعتباراتی در نظر گرفته می شود اما هیچ اتفاقی نمی افتد و باید فکری اصولی برای این مسئله انجام داد.

در ادامه شمس احسان گفت: ۲۵ درصد قرار است به نرخ کرایه اضافه شودو حالا ۳۰ درصد نیز به کرایه در ساعت اوج ترافیک اضافه می شود یعنی عملا ۵۵ درصد به نرخ کرایه اضافه می شود که این باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

حبیب کاشانی نیز در واکنش به این تبصره گفت: آیا مردم باید حواسشان به ساعت و کلیومتر باشد و آیا باید کتابچه در جیبشان باشد که بدانند چقدر پرداخت کند.

چمران در واکنش به این اعتراضات گفت: این تبصره برای تاکسی های گردشی و نه خطی است و قرار است یک سامانه راه اندازی شود که در این خصوص به مردم اطلاع رسانی شود.

شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری در پاسخ به این اعتراضات گفت: ما ناچار هستیم که به سمت هوشمندسازی و استفاده از سیستم های نوین حرکت کنیم و می بینیم رقابتی بین تاکسی های اینترنتی و تاکسیرانی وجود دارد و حتی بخشی از رانندگان تاکسی در سامانه های اینترنتی فعالیت می‌کنند اما دقت داشته باشید که باید انعطاف در قیمت گذاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال آینده سامانه الکترونیکی تاکسیرانی راه اندازی می شود، گفت: در سالهای آخر سیستم کیو آر کد در تاکسی ها تعبیه شده که مسافران می توانند کرایه شان را به صورت مشخص پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که در محاسبه کرایه همچون تاکسی های اینترنتی براساس مدت سفر و ترافیک، نرخ مشخص شود، اظهار کرد: در حال حاضر دامنه تغییر قیمت در تاکسی های اینترنتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد است اما ما در این لایحه حداکثر ۳۰ درصد مشخص می کنیم و این ۳۰ درصد هم قطعی نیست بلکه متناسب با مدت زمان سفر و ترافیک مشخص می شود.

وی با اشاره به لزوم انعطاف پذیری در نرخ گذاری گفت: برخی تاکسی های اینترنتی در زمان ترافیک و در برخی مواقع حتی تا ۱۸۰ درصد افزایش قیمت دارند و اگر ما به سمت ارائه خدمات منعطف نرویم همه تاکسی ها در مواقع حساس به دلیل ناعادلانه بودن نرخ به دربستی تبدیل می شوند.

چمران در واکنش به این توضیحات گفت: باید سیستمی طراحی شود همچون اسنپ که در اوج ترافیک کرایه مشخص باشد و مسافر بداند که با چه مبلغی می تواند به مقصد برسد و همچنین باید مسئله پرداخت پول نقد در تاکسی ها حذف شود مخصوصا حالا که بیماری کرونا آمده است.

رییس شورای شهر تهران افزود: پیشنهاد می شود اعلام کنیم که افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در اوج ترافیک منوط به راه اندازی سیستم هوشمند باشد و همچنین شهرداری تهران ۶ ماه فرصت دارد که نسبت به راه اندازی این سامانه اقدام کند.

وی گفت: این یک خواهش نیست و اگر ظرف مدت شش ماه راه نیفتد رئیس سازمان تاکسیرانی مسئول است وباید پاسخ دهد و ایشان دیگر رئیس سازمان نخواهد بود و باید صریح بگویم.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران این تبصره را با این شرط که افزایش نرخ ۳۰ درصدی در زمان پیک منوط به راه اندازی سامانه هوشمند باشد و شهرداری ظرف مدت شش ماه باید آن را طراحی کند، رای تصویب کردند.

منبع: ایسنا

385692