سومین روز تبادل آتش در شرق اوکراین

تبادل آتش میان نیروهای دولتی اوکراین و ساکنین مناطق خودمختار شرق اوکراین برای سومین روز متوالی ادامه پیدا کرده است.
تصویر سومین روز تبادل آتش در شرق اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، روز شنبه برای سومین روز متوالی، میان نیروهای اوکراینی و نیروهای منطقه خود مختار «دونباس» تبادل آتش رخ داد.

نیروهای اوکراینی و جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» روز شنبه یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. دولت کی‌یف مدعی شد که نیروهای نواحی خودمختار، روز شنبه دوازده بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

رهبران دونتسک در حالی اوضاع در شرق اوکراین را «بحرانی» توصیف کرده‌اند که روز گذشته نیز دولت کی‌یف از ۶۶ مورد تبادل آتش میان دو طرف خبر داده بود.

تا صبح شنبه بیش از ۶۶۰۰ نفر از زنان، کودکان و سالمندان، مناطق مسکونی نواحی خودمختار شرق اوکراین را تخلیه کرده‌اند و به گفته رهبران این منطقه، با تداوم حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای نیروهای کی‌یف، صدها هزار نفر دیگر نیز خانه‌های خود را ترک خواهند کرد.

از سوی دیگر، «دنیس پوشیلین» رئیس دولت خودمختار دونتسک روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای در این منطقه بسیج عمومی اعلام کرده و از نیروهای ذخیره نیز درخواست کرد به پایگاه‌های نظامی مراجعه کنند.

«لئونید پاسچنیک» رئیس دولت خودمختار لوهانسک نیز در بیانیه مشابهی نوشت: «در قلمرو جمهوری خلق لوهانسک بسیج عمومی اعلام می‌شود».

بسیج عمومی در مناطق خودمختار شرق اوکراین در حالی صورت گرفته که خبرگزاری «ریا نووستی» ظهر شنبه اعلام کرده یکی از خمپاره‌های شلیک شده از سوی ارتش اوکراین به منطقه «روستوف» و در فاصله یک کیلومتری مرزهای اوکراین و روسیه اصابت کرده است.

علاوه بر این جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که شامگاه روز جمعه یک خودرو در نزدیکی یک ساختمان دولتی در این منطقه منفجر شده که هدف آن رئیس پلیس این ناحیه بود اما به کسی آسیب نرسید.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه در واکنش به این تحولات گفت: «روزهای گذشته شاهد نقض‌های مکرر از سوی جدایی طلبان طرفدار روسیه (در شرق اوکراین) بوده‌ایم».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «روسیه به انتشار اطلاعات گمراه کننده در راستای توجیه حمله خود همانند گذشته می‌پردازد».

وی مدعی شد که نیروهای روس از مناطق مرزی متعدد به محاصره اوکراین پرداخته‌اند و انتظار می‌رود، روسیه طی روزهای آتی، به حمله علیه اوکراین بپردازد.

منبع: فارس

385076