پرسون از کم توجهی مسئولان به مجموعه باغ خرانه گزارش می دهد؛

نابینایان جنوب تهران خواستار خدمات دهی بیشتر / کلید ساختمان متروکه در دست اداره بهزیستی پایتخت

در چند سال اخیر توجه خوبی از سوی نهادهای مختلف به اقشار کم توان به ویژه نابینایان صورت گرفته است تا این افراد نیز از حق شهروندی خود به نحو مطلوبی بهره مند شوند.
تصویر نابینایان جنوب تهران خواستار خدمات دهی بیشتر / کلید ساختمان متروکه در دست اداره بهزیستی پایتخت

به گزارش سایت خبری پرسون، شهرداری تهران تلاش کرده است تا معابر شهری به ویژه پیاده روها مناسب سازی شود، بانک ها خدمات بانکی خود را توسعه داده اند، نهادهای دیگر حتی قوه قضاییه سهمی از اشتغالزایی خود را در اختیار نابینایان قرار داده و حتی وزارت آموزش و پرورش نیز مدارس ویژه ای را در برخی از استان ها برای علم و آموزش این افراد در نظر گرفته است و برنامه های گوناگونی برای افزایش خدمات رسانی به این افراد در نظر دارند.

در این میان مجموعه ای به نام باغ خزانه در محله دوراهی قپان در محدوده منطقه 17 جنوب تهران سالیان سال است که زیر نظر سازمان بهزیستی استان تهران فعالیت دارد و بسیاری از نابینایان مناطق جنوبی پایتخت برای بهره مندی از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی رهسپار این مکان می شوند، اما چند سالی است که این مجموعه از یک ساختمان بزرگ خود محروم شده و این در حالی است که سازمان بهزیستی استان تهران که خود به نوعی نخستین متولی خدمات رسانی به نابینایان است خدمات خود را کاهش داده است.

خبرنگار پرسون برای بررسی بیشتر گفتگویی با تعدادی از نابینایان این مجموعه که در منطقه کم برخوردار تهران قرار دارند انجام داده است که در ادامه می خوانید:

دولت حمایتی از این مجموعه نمی کند

کمتر موردی پیش می آید که نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و حتی مسئولان سازمان بهزیستی کشور به این مجموعه سری بزنند و در جریان روند خدمات دهیی این مجموعه قرار گیرند.

یاتوجه به اینکه ورود خبرنگار به داخل مجموعه باغ خزانه نیازمند روند طولانی است؛ خبرنگار پرسون در بیرون از این مجموعه با تعدادی از نابینایان و کم بینایان این مجموعه به گفتگو نشسته است.

یکی از مراجعه کنندگان به این مرکز در این باره گفت: این مرکز یکی از مجموعه های قدیمی جنوب شهر تهران است که در حوزه نابینایان و کم بینایان فعالیت دارد؛ اما آن طور که باید دولتمردان حمایت های لازم از این مجموعه نمی کنند.

وی که تمایل ندارد نامش در این گزارش درج شود، افزود: کمتر موردی پیش می آید که نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی و حتی مسئولان سازمان بهزیستی کشور به این مجموعه سری بزنند و در جریان روند خدمات دهیی این مجموعه قرار گیرند.

این نابینای جوان که از منطقه افسریه تهران به این مجموعه آمده است، ادامه داد: ساختمان این مجموعه بسیار قدیمی است و آن طور که قدیمی ها می گویند این مجموعه قبل از انقلاب ساخته شده و کاملا فرسوده است، البته ما که نمی توانیم مشاهده کنیم.

او ادامه داد: برخی از قدیمی ها می گویند در این مجتمع ساختمان بزرگی است که گویا به دلیل اینکه سازمان بهزیستی اجازه فعالیت نمی دهد متروکه شده است.

مکان میلیاردی که خاک می خورد

در گذشته در این مجموعه تولید مبل و صنایع دستی از سوی سرمایه گذار صورت می گرفت و هم اجاره ای به سازمان بهزیستی پرداخت می شد و هم اینکه در قرارداد سازمان بهزیستی از پیمانکار خواسته شده بود که از نابینایان برای فعالیت استفاده شود، که این امر نیز محقق می شد، اما چند سالی است که این ساختمان را از پیمانکار گرفته اند و اجازه فعالیت دیگر در این ساختمان داده نمی شود و میلیاردها تومان سرمایه بیت المال درحال خاک خوردن است.

در این بین یکی از مراجعه کنندگان این مجموعه که سن و سال بیشتری دارد، در این باره به خبرنگار ما گفت: مجموعه باغ خزانه فعالیت های مختلفی را در حوزه فرهنگی، اجتماعی و هنری انجام می دهد و مراجعه کنندگان زیادی دارد؛ اما مسئولان بهزیستی استان تهران و کشور توجهی به این محیط نمی کنند و اگر نابینایان در این محیط حضور به هم نرسانند امکان دارد این مجموعه را تعطیل کنند، همانند ساختمانی که در گذشته در این محل برای فعالیت های اشتغال و کار آفرینی نابینایان بود و این روزها تعطیل و به یک ساختمان متروکه تبدیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار پرسون دریاره اینکه چرا از این مجموعه بهره برداری نمی شود؟ پاسخ داد: در گذشته در این مجموعه تولید مبل و صنایع دستی از سوی سرمایه گذار صورت می گرفت و هم اجاره ای به سازمان بهزیستی پرداخت می شد و هم اینکه در قرارداد سازمان بهزیستی از پیمانکار خواسته شده بود که از نابینایان برای فعالیت استفاده شود، که این امر نیز محقق می شد، اما چند سالی است که این ساختمان را از پیمانکار گرفته اند و اجازه فعالیت دیگر در این ساختمان داده نمی شود و میلیاردها تومان سرمایه بیت المال درحال خاک خوردن است.

این نابینا که سه روز در هفته به گفته خودش به مجموعه باغ خزانه مراجعه می کند، اظهار داشت: سرویس بهداشتی این مجموعه خراب است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد، به قدری سازمان بهزیستی استان تهران به مجموعه خودش کم توجه است که مدیران این مجموعه از شهرداری درخواست کمک کرده اند تا این محیط را بازسازی و مرمت کنند.

مدیر اداره بهزیستی تهران بی تفاوت است!

رسانه پرسون این آمادگی را دارد تا در صورت تمایل مسئولان سازمان بهزیستی دلایل عدم بهره مندی از ظرفیت موجود این مجموعه را انعکاس دهد؛ البته ناگفته نباشد که این روزها سمانه زمانی مدیر پر انرژی و با انگیزه کشورمان سرپرست اداره کل بهزیستی استان تهران را برعهده گرفته است و طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار ما رسیده است وی در نیمه های شب در فصل سرما رهسپار محلات جنوبی تهران می شود تا به شکل میدانی از آسیب های اجتماعی این محدوده تهران با خبرشود؛ اما گویا این مدیر با انرژی یا حجم کاری بالایی دارد که هنوز وقت نکرده است به مجموعه باغ خزانه که زیر مجموعه مدیریتی خود است سری بزند یا اینکه مدیران میانی این نهاد تمایل ندارند وی را راهی این مجموعه کنند تا از تعطیلی بخشی از ساختمان این مجموعه با خبر شود؛ اما هرچه که هست باید از ظرفیت های موجود به نحو مطلوب برای توسعه و پیشرفت کشور در این روزها استفاده صحیح شود.

384986