خیزش گرد و غبار در غرب کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: بارش پراکنده برف دربرخی استان‌ها و افزایش شدت بارش‌ها از یکشنبه (اول اسفندماه) و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد خبر داد.
تصویر خیزش گرد و غبار در غرب کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، درباره شرایط جوی گفت: براساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز جمعه (۲۹ بهمن‌ماه) در اکثر نقاط کشور جوی پایدار حاکم است و در بعدازظهر در غرب استان‌های آذربایجان غربی و کردستان و ارتفاعات غربی البرز بارش پراکنده برف دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: از بعدازظهر شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) با ورود سامانه بارشی به تدریج در نواحی غرب، جنوب غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل غربی دریای خزر بارش باران، وزش باد شدید موقت رعدوبرق و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: یکشنبه (اول اسفندماه) شدت بارش در مناطق ذکر شده افزایش خواهد یافت و علاوه بر این نواحی بارش در شمال فارس و بخش‌هایی از مرکز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به گسترش سامانه بارشی اظهار کرد: دوشنبه (۲ اسفندماه) به تدریج فعالیت سامانه بارشی در نواحی مرکز، شرق و شمال شرق نیز گسترش می‌یابد و اوایل وقت سه‌شنبه (۳ اسفندماه) در نواحی شمال شرق کشور بارش پراکنده مورد انتظار است و به تدریج سامانه از کشور خارج خواهد شد.

به گفته ضیاییان، طی روزهای شنبه (۳۰ بهمن‌ماه) و یکشنبه (اول اسفندماه) با توجه به وزش باد شدید بر روی کشور عراق و شمال عربستان، خیرش گرد و خاک در آن مناطق و انتقال آن به جنوب غرب و غرب کشور دور از انتظار نیست.

ضیاییان ضمن اشاره به وزش باد شدید در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک اظهار کرد: دوشنبه (۲ اسفندماه) در نواحی مرکز، جنوب، شرق و دامنه‌های جنوبی البرز و سه شنبه (۳ اسفندماه) در بخش‌هایی از جنوب شرق و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: اوایل وقت امروز (۲۹ بهمن‌ماه) نیمه شرقی خلیج فارس، دوشنبه (۲ اسفندماه) خلیج فارس و تنگه هرمز و سه شنبه (۳ اسفندماه) شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهند بود و طی روزهای جمعه و شنبه (۲۹ و۳۰ اسفندماه) در سواحل دریای خزر روند افزایش دما (۶ تا ۸ درجه) پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۳۰ بهمن ماه) قسمتی ابری و بتدریج ابری و در بعداز ظهر وزش باد با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد و برای روز یکشنبه (اول اسفندماه) ابری و بارش باران و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۶ و حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۹ و ۳۰ بهمن ماه) بندرعباس با دمای ۲۶ و ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر کرد با دمای ۶- و ۳- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

منبع: ایسنا

384917