اگر جدیدا گواهینامه گرفته‌اید بخوانید!

رئیس پلیس راه شمال استان کرمان برخی از مهمترین محدودیت‌های رانندگی سال اول دارندگان گواهینامه رانندگی پایه سوم را تشریح کرد.
تصویر اگر جدیدا گواهینامه گرفته‌اید بخوانید!

به گزارش سایت خبری پرسون، سرهنگ علی رضایی در این خصوص بیان کرد: افراد دارای گواهینامه پایه سوم در ۳ ماهه اول همان سال دریافت گواهینامه نباید تنها پشت فرمان بنشینند و حتما یابد هنگام رانندگی در جاده یک فرد دارای گواهینامه پایه دوم و یا یکم و یا یک نفر دارنده گواهینامه پایه سوم که او نیز ۳ ماه از دریافت گواهینامه پایه سومش گذشته باشد را به همراه خود داشته باشند.

وی افزود: ممنوعیت رانندگی از ساعت ۲۴ تا ۵ و ممنوعیت رانندگی در معابر برون شهری به استثناء معابر بزرگراهی بین شهری تا فاصله حداکثر بیست و پنج کیلومتر از شهر جزو الزامات و قوانین برای این دسته از افراد است.

رئیس پلیس راه شمال استان ادامه داد: ارتکاب تخلفات منجر به اخذ نمره منفی و تقصیر در تصادف منجر به جرح و فوت حسب نظر کارشناس تصادفات و عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک و یا تجهیزات خاص منجر به شرایط خاص برای دارندگان گواهینامه پایه سوم می شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که برای پلیس، عدم رعایت شرایط و محدودیت‌های این دستورالعمل احراز گردد، گواهینامه رانندگی مرتکب را پس از اعمال قانون، با ارائه رسید ضبط کرده و آن را برای تجدید آموزش، حداکثر ظرف یک هفته به مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی محل سکونت فرد ارسال می کنند.

سرهنگ رضایی، گفت: رانندگان مشمول این دستورالعمل با رسید گواهینامه، تا یک ماه پس از زمان ضبط گواهینامه فرصت دارند به مرکز صدور گواهینامه پلیس محل سکونت خود مراجعه و در دوره های آموزش مجدد در یکی از آموزشگاه ها با ارائه معرفی نامه پلیس شرکت کنند.

وی بیان کرد: اعتبار گواهینامه مشمولین ماده ۵ این دستورالعمل یک ماه پس از ضبط آن به اتمام می رسد راننده مربوطه صرفاً پس از ارائه گواهی آموزشی مورد تایید پلیس، می تواند درخواست تجدیداعتبار گواهینامه کرده و اتمام اعتبار گواهینامه به معنای ابطال آن نیست.

رئیس پلیس راه شمال استان تصریح کرد: تجدید اعتبار گواهینامه در صورت عدم ارائه گواهی آموزشی توسط فرد ذینفع به مرکز صدور گواهینامه پلیس در مهلت مقرر یک ماهه، منوط به گذراندن دوره آموزشی یک هفته ای و اخذ مجدد آزمون انجام می پذیرد و اعتبار گواهینامه تجدید شده از تاریخ صدور تا زمان باقیمانده از یک سال اول تابع شرایط و محدودیت‌های این دستورالعمل است.

وی تاکید کرد: کلیه دارندگان گواهینامه پایه سوم موظفند در یک سال اول اخذ گواهینامه جدید الصدور بر روی شیشه جلو سمت راست و عقب سمت چپ خودرویی که با آن رانندگی می کنند علامت مثلث خطر با مفاد نوشتاری "احتیاط راننده مبتدی" را نصب کنند و در صورت عدم نصب این علامت مجاز به رانندگی در معابر عمومی نیستند که شکل و ابعاد و مشخصات این علامت پس از قبولی در آزمون از سوی آموزشگاه‌های رانندگی به مهارت آموز تحویل می شود.

سرهنگ رضایی گفت: بایدها و نبایدهای رانندگی در دوره های آموزشی در اموزشگاه ها به افراد متقاضی آموزش داده می شود و پلیس نیز به منظور حفظ جان رانندگان مبتدی و سایر کاربران ترافیکی بر نحوه اجرای این محدودیت ها نظارت می کند.

384768