بهره برداری از 8 طرح عمرانی ویژه عشایر استان خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی اعلام کرد همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هشت طرح عمرانی و خدماتی ویژه عشایر این استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
تصویر بهره برداری از 8 طرح عمرانی ویژه عشایر استان خراسان رضوی

به گزارش سایت خبری پرسون،محمد نبوی فرد مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هشت طرح عمرانی و خدماتی ویژه عشایر این استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

محمد نبوی فرد افزود: با بهره‌برداری از این طرحها که با هزینه‌ ۴۲ میلیارد تومان اجرا شده‌اند هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری خراسان رضوی از مزایای آنها برخوردار شدند.

وی ادامه داد: این طرحها شامل منبع ذخیره آب، انتقال و تأمین آب محلات عشایری شهرستانهای کلات، درگز، سبزوار، سرخس و نیشابور می‌باشند که توسط این اداره کل اجرا شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: همچنین آب و برق رسانی، گاز رسانی، آسفالت و راه سازی در شهرستان‌های چناران، کاشمر، درگز و بردسکن از دیگر طرحهایی است که توسط سایر دستگاههای دولتی و شرکتهای خدماتی اجرا شده اند.

گرچه عشایر ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند اما عهده‌دار تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام سبک کشور هستند.

ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است و بر خلاف پیدایش تمام پدیده‌های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر در جامعه آنان پا برجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار پایدار است.

در این میان عشایر خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های دارای مرز مشترک با ۲ کشور، از اهمیت و نقش فراوان برخوردارند.

عشایر خراسان رضوی در قالب ۳۵ طایفه با دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام و تولید سالانه ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد این استان دارند.

منبع :ایرنا

383804