نارضایتی تولیدکنندگان پوشاک از بازار

یک تولیدکننده پوشاک گفت: هیچ کمکی نمی‌خواهیم فقط چوب لای چرخ ما نگذارند و این دلیل اصلی افزایش قیمت پوشاک است.
تصویر نارضایتی تولیدکنندگان پوشاک از بازار

به گزارش سایت خبری پرسون، امیرحسین قاهانی تولیدکننده پوشاک زنانه "برند دانزا" در خصوص وضعیت بازار مصرفی پوشاک داخلی گفت: پس‌از ممنوعیت ورود کالاهای خارجی و برندهایی که بازار داخلی را به‌طور کامل تصاحب کرده بودند شرایط بازار کشور برای تولیدکنندگان داخلی بسیار مناسب شد و تا قبل‌از کرونا بازار بسیار خوبی داشتیم. اما در دوران کرونا صنعت پوشاک نیز موازی با سایر صنایع کشور لطمه خورد. اما شعار تولیدکنندگان پوشاک این بود که " با هم می‌گذریم" و خدا رو شکر که توانستیم از این دوره عبور کنیم.

وی ادامه داد: استقبال از پوشاک داخلی بسیار خوب است به شرطی که تولیدکنندگان بتوانند خود را با شرایط روز و نیاز مصرف‌کنندگان وفق دهند. ممنوعیت ورود کالاهای خارجی در همه زمینه‌ها موجب رشد و حرکت تولیدکنندگان رو به جلو شد و به‌معنای واقعی رشد و توسعه را در تولیدات داخلی مشاهده کردیم که نتیجه این به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال برای کشور است.

قاهانی با اشاره به ظرفیت اشتغال‌زایی صنعت پوشاک گفت: حوزه پوشاک بسیار اشتغال‌زا است زیرا فروشندگان پارچه، ابزار، نخ و غیره و از طرف دیگر خیاطان و فروشندگان پوشاک همه در این پروسه اشتغال فعالیت دارند. بنابراین اگر از صنعت پوشاک حمایت‌های کافی صورت گیرد می‌توان بخش بزرگی از بیکاری کشور را حل کرد. برای نمونه کشور بنگلادش که نمونه‌ی یک کشور فقیر بود با تولیدات پوشاک برخی برندهای دنیا امروز توانسته است رشد ۶۰۰ درصدی در کاهش آمادهای بیکاری خود نسبت‌به ده سال گذشته را تجربه کند و این میزان فقط در صنعت پوشاک است. ما نیز این ظرفیت را در کشور داریم و این را تجربه چهل‌ساله فعالیت من در حوزه پوشاک می‌گوید.

این تولیدکننده پوشاک "برند دانزا " دلایل گرانی پوشاک را عدم تامین مواد اولیه کافی دانست و گفت: تولیدکنندگان پوشاک در ایران هیچ کمکی از مقامات و مسئولان دولتی نمی‌خواهند و تنها خواسته‌شان این است که مانعی برای تولید آن‌ها نباشند یا به‌قولی چوب لای چرخ آن‌ها نگذارند. اما مواد اولیه به میزان کافی در اختیار ما قرار گیرد و اگر خود می‌خواهیم مواد اولیه‌مان تهیه کنیم بتوانیم آن را به‌راحتی وارد کنیم.

وی ادامه داد: بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاهای موجود در داخل کشور قاچاق هستند و این دلیل اصلی افزایش قیمت پوشاک است از طرف دیگر به تولیدکنندگان پوشاک فرصت داده نمی‌شود درصورتی‌که اگر مواد اولیه اعم از پارچه و نخ و ابزارآلات با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد می‌توان با سایر مشکلات ازجمله مالیات و غیره کنار آمد. این درحالی است که اکنون بسیاری از واردکنندگان نخ ما در گمرک با مشکلات گمرکی و قوانین روزانه گمرک مواجه هستند.

وی درپایان در خصوص صادرات پوشاک کشور نیز گفت: ما در گذشته بازار خوبی برای صادرات داشتیم و تولیدات ما به کشورهای آلمان و فرانسه صادر می‌شد اما متأسفانه نتوانستیم موازی با نیاز آن‌ها و رشد آن‌ها رشد داشته باشیم و این موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی ما شد. اما اکنون نیز این ظرفیت را داریم که بتوانیم تولیدات خودمان را به کشورهای خارجی صادر کنیم.

منبع: ایلنا

383535