زاکانی:

ساخت‌وساز در ۲ سال گذشته سکته جدی کرده بود/بودجه ۱۴۰۱ قطعا محقق می‌شود

علیرضا زاکانی با بیان اینکه در ۱۰ سال پیش، بیش از ۳۲ هزار پروانه ساخت‌وساز صادر می‌شد که در ادامه این تعداد به حدود ۹ هزار پروانه کاهش پیدا کرد گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ عملا ما با یک سکته جدی در ساخت و ساز روبرو بودیم.
تصویر ساخت‌وساز در ۲ سال گذشته سکته جدی کرده بود/بودجه ۱۴۰۱ قطعا محقق می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا زاکانی در جریان چهل و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات موثر شهرداری تهران در طی نزدیک به 5 ماه گذشته اظهار کرد: براساس آمار و ارقام در این مدت اقدامات خوبی در سطح شهر تهران انجام شده است و ما با رشد برنامه‌ها و اقدامات نسبت به 6 ماهه ابتدایی سال جاری روبه‌رو بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه میزان رشد بودجه شهرداری تهران در سال آینده نسبت به سال جاری 51 درصد لحاظ شده است گفت:‌ این رشد بر اساس اصلاحیه بودجه 1400 و رقم 37 هزار و 400 میلیارد تومان شد.

زاکانی با اشاره به تفاوت‌های بودجه‌ای دولت و شهرداری تهران گفت: بخش درآمدها و هزینه‌ها تفاوت فاحش دولت و شهرداری است و ما نیز شیب رشدی بودجه دولت را در سال آینده شاهد هستیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در دوره گذشته مدیریت شهری باعث شد تا موفق نشوند، گفت: الان بزرگترین مسئله، اراده است و این اراده در دولت و شهرداری وجود دارد، بطوریکه در گذشته این اراده نه در دولت و نه در شهرداری وجود نداشت و ما در این دوره از مدیریت شهری و دولت شاهد رونق ساخت و ساز هستیم و این اراده را در دولت و شهرداری می‌بینیم.

وی ادامه داد: اگر اعضای شورای شهر به شهرداری اعتماد کنند ضرر نخواهند کرد و خواهند دید که می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد.

زاکانی با بیان اینکه اگر کسی ایثار کرده باشد شهرداری تهران است گفت: ما می‌توانستیم بودجه 40 تا 45 هزار میلیارد تومانی را ببندیم و بعدا درآمد را بالاتر ببریم اما وظیفه ما نوکری است و در این بخش تلاش خواهیم کرد برای مردم خدمات خوبی را ارائه کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: قطعا بودجه 56 هزار و 800 میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال آینده محقق خواهد شد چرا که شهرداری تهران در این بخش برنامه‌ریزی دقیقی را انجام داده است. ضمن اینکه رقم مالیات بر ارزش افزوده از دی ماه امسال از سه به 4 درصد افزایش یافته و سایر عوارض نیز بیست درصد در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به حوزه ساخت و ساز و رکودی که در دوره گذشته صورت گرفت اشاره کرد و گفت: در 10 سال پیش بیش از 32 هزار پروانه ساخت و ساز صادر می‌شد که در ادامه این تعداد به 8 الی 9 هزار پروانه کاهش پیدا کرد و در سال 98 و 99 عملا با یک سکته جدی در ساخت‌وساز روبه‌رو بودیم. همچنین شهرداری تهران لوایحی را در ارتباط با موضوع ساخت و ساز به شورای شهر تهران شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده 5 آماده کرده است که ان‌شاءالله مجدداً به رونق ساخت‌وساز بر می‌گردیم و این کار سختی نیست.

زاکانی همچنین به امضای تفاهمنامه با بخش‌های حاکمیتی از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز آنها استقبال خوبی برای امضا داشته‌اند و ان‌شاءالله شرایط خوبی برای ساخت و ساز فراهم خواهد شد.

وی از پیگیری‌های شهرداری تهران برای حوزه حمل و نقل عمومی و انجام تعهدات دولت خبر داد و گفت: در این حوزه نیز شاهد رشد بودجه خوبی در سال آینده هستیم. همچنین موارد بر زمین مانده از جمله پیگیری واگذاری 630 واگن در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین ما پیگیر هستیم تا قدرالسهم شهرداری تهران از 5 هزار اتوبوس دولت را بگیریم.

زاکانی ادامه داد: ان‌شاءالله فردا نیز نخستین گام شهرداری تهران در حوزه بورس در بخش ملک انجام خواهد شد. علاوه بر برنامه‌ریزی شهرداری تهران در حوزه تولید و ساخت و ساز در حوزه صرفه‌جویی نیز برنامه‌هایی نیز پیش‌بینی شده است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه امیدواریم بودجه شهرداری تهران در سال آینده محقق شود گفت: در بسیاری از موارد شهرداری تهران می‌تواند درآمد خوبی را داشته باشد از جمله پسماند به طوریکه بسیاری از این افراد سود خوبی را می‌برند و باید این سود به شهرداری و شهر برسد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از برخورد خوب شهردار و معاونینش در ارتباط با موارد بودجه‌ای قدردانی کرد و نسبت به برخورد برخی از اعضای شورای شهر تهران در این باره انتقاد کرد و گفت: کاش این توضیحات را آقای شهردار و معاون برنامه‌ریزی در همان زمانی که بودجه را تقدیم شورا می‌کردند می‌دادند.

وی با اشاره به اعتماد زاکانی به دولت گفت: متأسفانه تجربه تلخی از اعتماد به دولت‌های قبل و همسو داشته‌ایم و امیدواریم حداقل دولت سهم یک سوم یارانه بلیط خود را به شهرداری تهران پرداخت کند.

امانی گفت: ما همه در یک واحد قرار داریم و تفاوتی بین ما و شهرداری وجود ندارد و اگر شهرداری تهران با بودجه 45 هزاری و یا 56 هزار میلیارد تومانی سود ببرد شورا نیز سود می‌برد و اگر ضرر کند شورا نیز ضرر خواهد کرد.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه شورا و شهرداری یک خانواده هستند گفت: امروز یکی از بهترین جلسات شورا بود و به هر حال در بحث بودجه موارد چالشی صحبت می‌شود و طبیعی است که شهرداری دنبال کار بیشتری است و شورا نیز نگرانی‌هایی را در این بخش دارد.

وی با اشاره به اینکه در انتها بودجه شهرداری تهران به تصویب خواهد رسید گفت: این فرآیند طی سالیان گذشته بوده است و بعد از بحث‌ها در نهایت بودجه شهرداری تهران بسته می‌شود و مهم این است که ما یک خانواده هستیم و از هم جدا نیستیم و مهمترین مسئله این است که برای تحقق بودجه باید قوانین را اصلاح کنیم.

382676