دولت قید مذاکره مستقیم با امریکا را زد

مرندی با بیان اینکه، عقب‌نشینی آمریکا در برخی زمینه‌ها «در حدی نیست که ما را راضی کند»، درباره مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن نیز گفت که با توجه به رفتار کنونی آمریکا، بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.
تصویر دولت قید مذاکره مستقیم با امریکا را زد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مرندی تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا که به عنوان مشاور به همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در وین حضور دارد گفت که در جریان مذاکرات، هنوز «اختلافات مهمی» باقی مانده است.

مرندی در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید گفت که اختلافات باقی مانده در سه زمینه است: لغو تحریمها، راستی‌آزمایی و تضمین.

وی با بیان اینکه اخلافات چشمگیری همچنان وجود دارد، تأکید کرد که آمریکاییها و اروپاییها باید تصمیمات مهمی بگیرند تا به توافق برسیم.

این مسئول ایرانی با بیان اینکه اگر اروپاییها خواستار توافق هستند، باید تصمیم بگیرند و عمل کنند، تصریح کرد: «روسیه و چین، در همه زمینه‌ها، حامی مواضع ایران هستند و بر این باورند که ایران در مطالباتش، بر حق است».

مرندی درباره مشکل اصلی مذاکرات گفت: «اختلاف اصلی به خاطر این است که غربیها بدون اینکه چیزی بدهند، خواستار همه چیز هستند».

وی ادامه داد، کشورهای غربی از ایران می‌خواهند که محدودیتهای هسته‌ای را بپذیرد، ولی در مقابل، قصد دارند تحریمها را حفظ کنند تا عرصه بر مردم ایران تنگ شود.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه، عقب‌نشینی آمریکا در برخی زمینه‌ها «در حدی نیست که ما را راضی کند»، درباره مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن نیز گفت که با توجه به رفتار کنونی آمریکا، بعید است که چنین اتفاقی رخ دهد.

این در حالی است که گفت‌وگوهای وین از شنبه هفته جاری به مدت یک هفته وارد دوره تنفس شد. دور هشتم مذاکرات که از ششم دی ماه آغاز شد، به گفته انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا، یکی از طولانی ترین ادوار گفت‌وگوها بوده است.

انریکه مورا به تازگی با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران دیدار و سپس با هیاتی دیپلماتیک که گفته می‌شود از قطر است ملاقات کرد. البته هنوز هیچ منبع رسمی این دیدار را تایید یا تکذیب نکرده و جمهوری اسلامی هم ایران تاکید دارد که ملاقات‌ هیات‌ها در وین ارتباطی به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد.

هم زمان با ورود مذاکرات به مراحل پیچیده و حساس فنی، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دست‌یابی به توافق نهایی تا ماه فوریه شدت گرفته و برخی منابع دیپلماتیک مدعی شدند که هفته‌های پیش‌رو در روند مذاکرات تعیین کننده است.

البته طرف‌های اروپایی در ادامه رویکرد غیرسازنده‌ای که از ابتدای مذاکرات در پیش گرفتند تعابیر تندتری را به‌کار می‌برند؛ از جمله وزیر امور خارجه انگلیس که مدعی شد مذاکرات در حال رسیدن به بن‌بست خطرناکی است. وی ادعا کرد: ایران باید اکنون انتخاب کند که آیا می خواهد به توافق دست یابد یا مسئول فروپاشی برجام (توافق هسته‌ای) باشد و اگر برجام فروپاشد، همه گزینه‌ها روی میز قرار می گیرد.

گزارش‌ها حاکیست که مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های دشوار سیاسی در سه حوزه رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی‌آزمایی رسیده است و بدیهی است که طرف‌های غربی باید برای سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها تصورات نادرست، سوگیری‌ها و تعصبات غلط را که در تضاد با مذاکرات حرفه‌ای است کنار گذاشته و اقدامات اعتمادساز و معتبری را صورت دهند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هم در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصریح کرد.

وی با اشاره به عدم اعتماد به حاکمان کاخ سفید، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا برای اثبات دستیابی به توافق پایدار و قابل اتکا تاکید کرد.

382466