دارندگان خودروهای با ارزش بیش از یک میلیارد تومان لزوما متمول هستند؟

کاهش شدید ارزش پول ملی در چهار سال اخیر و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای فوق، منجر به قرار گفتن این قبیل خودروها در جایگاه خودروهای لوکس بوده نه افزایش ثروت صاحبان آن.
تصویر دارندگان خودروهای با ارزش بیش از یک میلیارد تومان لزوما متمول هستند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر علیرضا فقیه نصیری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه توسعه نوشت: بر اساس بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه 1400، کلیه مالکین انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از ده میلیارد مشمول مالیات خودرو می شوند.

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام می شود.

با نگاهی به سایت دیوار مشاهده می گردد که یکدستگاه خودروی هیوندای النترا مدل 2018درحدود 14 میلیارد ریال ارزش معاملاتی دارد. که این خودرو توسط صاحبان آن در همان سال (دیماه 1398) بقیمت حدود 1500 میلیون ریال خریداری گردیده است. در حال حاضر قیمت النترا صفر کیلومتر مدل 2018 در کشور امارات حدود 47000 درهم بوده که با احتساب هر درهم 77000 ریال و احتساب حقوق گمرکی حدود 7200 میلیون ریال می باشد.

لذا چنین بنظر می رسد کاهش شدید ارزش پول ملی در چهار سال اخیر و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای فوق، منجر به قرار گفتن این قبیل خودروها در جایگاه خودروهای لوکس بوده نه افزایش ثروت صاحبان آن.

با توجه به واردات زیاد خودروهای خارجی به ایران و نیاز این خودروها به لوازم یدکی اصلی، متاسفانه بدلیل نبود نمایندگی رسمی تهیه لوازم یدکی و بدنه برای مالکان این خودرو به سختی و از طروق خرید شخصی از کشورهای همسایه، خرید از واسطه ها به صورت استوک ، خرید از راه سفارش به وارد کنندگان لوازم یدکی و صرف زمان و هزینه های گزاف همراه است.

لذا چنین بنظر می رسد که دارندگان خودوهای اروپایی و آسیائی در کشور، نه تنها ثروتمندتر نگردیده تا مشمول مالیات های جدید گردند بلکه حتی قادر به بروز رسانی مدل خودروهای خود نیستند. قطعا فشارهای مالیاتی بر این قشر می تواند منجر به خروج سرمایه های مادی و انسانی از کشور گردیده، و رشد و توسعه میهن عزیز ما را کماکان با چالشهای بیشتر مواجه نماید.

379750