به گزارش سایت خبری پرسون، سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود درباره مواضع ایران در قبال طالبان گفت: آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تأکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیری است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد. این گزاره ای است که مکررا توسط تهران و در جاهای مختلف گفته شده است. مسیر آینده افغانستان، مسیر تحقق اراده مردم به شمول همه است. در خصوص مردم افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن بوده است، ما به رغم تمامی اختلافات وجود داشته، تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند چه پناهجویان و چه کسانی که در جغرافیای افغانستان دچار مشکل هستند. در تمامی مذاکرات ما با کشورهای خارجی یک بند درباره چگونگی کمک و تسهیل دسترسی های بشر دوستانه به داخل افغانستان و آمادگی برای کمک های افزون تر بوده است. ما با همه گروه های افغانستانی از جمله طالبان در ارتباط هستیم، در سفر آقای قمی به افغانستان مواضع و نکاتمان با دقت به طالبان گفته شده است.
وی افزود: ما الان اساسا در نقطه شناسایی قرار نداریم. ما امیدواریم که هیات حاکمه سرپرستی در کابل در مسیری حرکت کند، که از طریق حرکت در آن مسیر و مسیر تحقق خواست و اراده مردم بتواند این شناسایی بینالمللی را به دست آورد.
خطیب زاده درباره اظهارات رابرت مالی علیه توانمندی موشکی ایران گفت: ریشه آنچه امروز در منطقه می بینیم، رویکردهای مداخله جویانه برخی کشورهای فرامنطقه ای در این منطقه است. تجمیعی از بحران های حل نشده در این منطقه داریم که این تجمیع با رویکرد قیم مآبانه واشنگتن تشدید شده است. توصیه به آمریکا این است که بهجای دستکاری در ترتیبات منطقه و طراحی خاص پشت پرده برای برهم زدن آرامش منطقه، تلاش کند واقعیات منطقه را بفهمد و بداند با فروش میلیاردها دلار سلاح پیشرفته نه تنها باعث آرامش در منطقه نمیشود بلکه استانداردهای دوگانه آنها را نشان می دهد.
وی در خصوص اینکه آیا نماینده روسیه در مذاکرات وین بهجای ایران مذاکره میکند، گفت: سازوکارهایی که در وین پیگیری می شود، سازوکارهای مشخصی هست. برخی به خاطر اینکه از متن نمی توانند خبرسازی خاصی کنند، دنبال حواشی شاذ میروند. بین ایران و 1+4 بهصورت دوجانبه و چندجانبه گفتوگوها در جریان بود. یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران، روسیه و چین وجود دارد. اینکه 1+4 با چه مکانیسمی با ایالات متحده صحبت میکنند، ورود نمی کنیم و نه هیچگاهه پرسیده ایم. همه میدانند 1+4 در ادوار گذشته به طرق مختلف با آمریکا گفتوگو داشتند. بین ایران و آمریکا مسیر مشخصی برای تبادل نظر وجود دارد. به صورت مکتوب ولی غیر رسمی رد و بدل می شود و اینها هم از طریق هماهنگکننده کمیسیون مشترک انجام میشود. مکانیسم روشنی در وین وجود دارد.
وی درباره مذاکرات وین گفت: اگر امروز ما متن مشترکی داریم به خاطر این است که طرف غربی پی برد که از درخواست های حداکثری خودش عقب نشینی کند. امروز آنچه داریم، عقب نشینی و واقعبینی طرفهای غربی است که نمی توانند فراتر از برجام در موضوع هسته ای درخواستی داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: امروز بحث های ما وارد موضوعات محتوایی می شود. هیأت ما امروز وارد وین شده و گفتوگوهای چندجانبه و دوجانبه از بعد از ظهر آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: چیزی غیر از متنهای مکتوب غیر مستقیم بین ایران و آمریکا رد و بدل نشده است. هیچ پیام شفاهی رد و بدل نشده است.
خطیب زاده گفت: در مذاکرات وین ما در چهار حوزه راستی آزمایی ، تضمین ، رفع تحریم و بحث هسته ای پیشرفت هایی داشته ایم که در برخی حوزه ها پیشرفت ها بیشتر بوده و در برخی حوزه ها کم تر بوده است.
وی افزود: همانطور که گفتم ما در هر چهار حوزه پیشرفتهایی داشته ایم. در حوزه هایی که مربوط به تعهدات طرف مقابل بوده، پیشرفتهای کمی داشته ایم. برای همین میگویم که توپ در زمین طرف مقابل است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنچه که ایران در ابتدای دور هفتم ایران پیشنهاد داد و آنها حاضر نبودند بشوند، امروز در متنها نوشته شده است.
خطیبزاده در ادامه گفت: 9 ایرانی که بخاطر مشکلاتی بعد از ورود به ترکیه دستگیر شده بودند و بخاطر جزئیاتی که شاید جای آن اینجا نباشد و اظهاراتی که خودشان داشتند و خود را کردهای سوریه معرفی کرده بودند، تحویل ارتش آزاد شده بودند. با کمک سفارتمان در آنکارا و دمشق و دولت ترکیه توانستیم این مشکل را حل و آنها وارد کشور شوند. یک هماهنگی بسیار خوبی در جریان بود. به هشدار می دهم که اتباعمان در دام گروههای که قاچاق انسان میکنند قرار نگیرند.
وی درباره واردات واکسن گفت: دولت سیزدهم به محض اخذ آرای مردم، اولویت خود را حفظ سلامتی مردم و تامین واکسن عنوان کرد. زمانی که تامین واکسن اولویت اول یک دولتی میشود، طبیعی است که تمامی ارکان و ارگانها با تمام قوا وارد میشوند. آقای دکتر امیرعبداللهیان در همان روزی که رای اعتماد گرفتند، در همان روز جلسهای را در وزارت امور خارجه تنها و صرفاً درباره موضوع واکسن گذاشتند. امروز اگر هیچ دغدغهای نسبت به تامین واکسن نمیبینید، یکی از دلایل آن این است که تمامی سفارتخانههای ما در خارج از ایران و تمامی مدیران کل با قدرت و قوت مأمور شدند که از تمامی توان خود استفاده کنند که این تامین انجام شود و به برکت زحمات دوستان و لطف حضرت حق، در کمترین زمان ممکن این امر محقق شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص راه آهن شلمچه – بصره اظهار داشت: موضوع راه آهن شلمچه – بصره، موضوع خاص هردو طرف است و ما در کریدور جنوب- شمال و در کریدور شرق- غرب، در حال تکمیل را ه های مواصلاتی هستیم. اتصال این راه های مواصلاتی نه تنها به نفع ایران و کشورهای همسایه است، بلکه چون از جهات اقتصادی و مواصلاتی بسیار به صرفه است، از نظر رفت و آمد کل منطقه را دچار تحول می کند. در برخی حوزه ها با سرعت بیشتری جلو رفتیم، اما در حوزه راه آهن شلمچه – بصره در عراق، در برخی موضوعات نظیر تملک زمینها و انتخاب پیمانکار با کندی هایی مواجه بودیم که هم مسائل قانونی در طرف عراقی و هم مسائل بوروکراتیک و رویه ای در آن نقش داشته است. در سفر من به عراق، در سفرهای بعدی در دولت سیزدهم و همچنین در سفر آقای فواد حسین به تهران این موضوع با جزئیات پیگیری شد. امروز در نقطه ای قرار داریم که می توانیم بگوییم بیش از هر زمانی به عملیاتی شدن قسمت عراق این راه آهن نزدیک شده ایم که می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
وی درباره دیپلماسی اقتصادی ایران در سوریه گفت: روابط ایران و سوریه روابطی راهبردی است؛ روابطی که در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در سطح ممتازی پیگیری می شود. در سفر اخیر وزیر خارجه سوریه به تهران هم همگان دیدند و شنیدند که ما در موضوعات مختلف بیشترین همگرایی در مواضع را داریم. ما اولین مرکز تجاری خود در سوریه را افتتاح کرده و چندین نمایشگاه بزرگ اقتصادی و انتقال تجربیات در حوزه مسائل تکنولوژی و فناوری را داشته ایم. ما بعد از سالها برای اولین بار توریسم مذهبی را بین دو کشور آغاز کرده ایم. در حوزه توریسم سلامت، چون در طول جنگ زیرساختهای سلامت در سوریه تحت فشار قرار گرفته بود، آنها نیاز داشتند تا در کشورهای دیگری نیازهای سلامت خود را تامین کنند. جمهوری اسلامی ایران با تسهیلاتی که فراهم کرده، این فضا را آماده کرده که آنها در چارچوب توریسم سلامت، توریستهایی را به ایران اعزام کنند و مراکزی (برای این امر) مشخص شده است. ما نه تنها در هیچ حوزه ای (از نظر دیپلماسی اقتصادی) دچار توقف نیستیم، بلکه شاهد یک جهش در این زمینه هستیم.
خطیب زاده درخصوص رویکرد ایالات متحده آمریکا به حقوق بشر گفت: متاسفانه حقوق بشر برای ایالات متحده یک ابزار در جعبه ابزار سیاست خارجی این کشور بوده و همواره از آن علیه کسانی که مقاومت می کردند یا با سیاستهای استعماری آمریکا همراهی نمی کردند استفاده کرده است. هرجا هم که دولتهایی هرقدر عقب مانده و هر قدر ناقض حقوق بشر با این کشور همراهی داشتند، حقوق بشر را کنار گذاشته است. بیشترین ضربه را به مفهوم متعالی حقوق بشر همین رویکرد مخرب و سیاسی واشنگتن نسبت به حقوق بشر وارد کرده است؛ مفهومی که آنها به استخدام خود درآورده اند تا منافع سیاسی و امنیتی خود را در اقصی نقاط جهان جلو ببرند. کارنامه حقوق بشری ایالات متحده تماما سیاه و شرم آمور است.ما از این استقبال می کنیم که روزی واشینگتن به این خرد برسد که عضو مسئولی در نظام بین الملل باشد. مفهوم متعالی حقوق بشر مفهومی مشترک میان همه انسانهاست. متاسفانه برخی کشورها دارند با این رویکردشان به این مفهوم خیانت می کنند و هر روز کارنامه سیاه تری از خود ارائه می کنند.