اندیشه حاج قاسم اتحاد مسلمانان بود

بدون تردید توانایی برقراری ارتباط در ابعاد گسترده در منطقه با گروه های مختلف سیاسی و صحابه تفکرات مختلف مذهبی، علاوه بر هنر سیاست و هوشمندی نیازمند صفتی همانند شناخت و باور است.
تصویر اندیشه حاج قاسم اتحاد مسلمانان بود

به گزارش سایت خبری پرسون، رحیم جاودان خرد، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: بدون تردید توانایی برقراری ارتباط در ابعاد گسترده در منطقه با گروه های مختلف سیاسی و صحابه تفکرات مختلف مذهبی، علاوه بر هنر سیاست و هوشمندی نیازمند صفتی همانند شناخت و باور است.
قدرت حاج قاسم در ایجاد زنجیره به هم پیوسته و غیره قابل گسست مقاومت و ارتباط دادن گروه های مختلف مبارز اسلامی و آزادی خواه به جبهه خودی، قطعا در ضمن داشتن قدرت مدیریت سیاسی- نظامی، دارای یک تأیید کننده معرفتی حول اسلام و ملت های اسلامی است.

تفکری که با دوری جدی از قبیله گرایی مذهبی و و تظاهر به ایدئولوژی، و با تکیه بر نگاهی کلان اعتقادی و راهبردی، فقط در پی رسیدن به هدف نهایی مقاومت بود. هدفی که که در ترقی کلمه اسلام در دنیا و متحدشدن نیروهای پراکنده در منطقه ذیل هدف الهی مبارزه با استعمار و صهیونیست بین الملل تعریف می‌گردد.

مدیریتی که سنی و شیعه، حماس و حزب الله ، سوریه و ایران و در کلان همه مسلمانان را در یک جبهه و سنگر محکم به نام جبهه اسلام به مبارزه و مقابله در برابر دشمنی مشترک به نام «استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل وارد عرصه می‌کند.

باید توجه داشت که این آینده نگری و عقیده شناختی همان صفتی است که از آرمانها و بنیان های مهم انقلاب اسلامی و نقطه تمرکزِ امامین انقلاب است.رهبری معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم از تقابلی سخن می‌گوید که عبارت است از « تقابل اسلام با استکبار»؛ پس چالش، قبیله گرایی مذهبی و افراط و تفریط بر ظواهر و در نتیجه عدم توجه به وضعیت واقعی میدان مبارزه با دشمنان و ندیدن روح اسلام خواهد بود که اجماع و اتحاد بر واژه توحید است.

حاج قاسم تا روز شهادت نمی گفت این قبیله شیعه است آن قبیله اهل سنت است همیشه می گفت شیعه و سنی برادرند
چالش مهم محور مقاومت در اصول عقیدتی انقلاب و حاج قاسم موضوع مبارزه مداوم و هوشمندانه در مقابل دشمن صهیونیستی است که میدان مهم و اساسی این مبارزه در حال حاضر سرزمین قدس شریف است.

رابطه­‌ حاج قاسم با حماس و جهاداسلامی همانند رابطه‌­اش با حزب الله لبنان بود. وی با همه ارتباط داشت، همه را به یک نسبت دوست داشت و به سخنان همه گوش فرا میداد. این همه کار را برای آزادی مسلمانان می­ کرد و صرفاً بخاطر ملت ایران نبود. درک کرده بود که لازمه آزادی ملتهای مسلمان و همۀ سرزمین­های اسلامی به پاخاستن تمام ملت های مسلمان است. حاج قاسم اعتقاد داشت که شیعه، سنی، عرب، ایرانی؛ همه باید بپا خیزند. همه باید قیام کنند. این موضوع گزینه دیگری جز اتحاد ندارد.

با نگاهی به رفتار حاج قاسم سلیمانی، باید اضافه کرد که اسلام در دورانی قرار دارد که اتحاد در همه جگگروه های آن، تنها گزینه پیروزی در جنگ با استکبار است، قطعا دشمن مستکبر با توجه به شکست های پی درپی که در چند ساله‌ گذشته در منطقه متحمل شده است آخرین توانش را برای تشتت و افتراق بین ملتهای اسلامی خواهد گذاشت.

از این رو گرامی داشت و بزرگداشت شهید سلیمانی بزرگداشت آرمان آن شهید بزرگ و تمسک به وحدت امت اسلام در مبارزه هدفمند و با قائده با مستکبرین با توسل به آیه شریفه "وَاعتَصِموا بِحبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لاتَفَرَّقوا" است.

378502