همه چیز درباره اتوبوس‌خوابی در پایتخت

اواخر هفته پیش ماجرای اتوبوس خوابی در تهران مطرح شد و این موضوع در فضای مجازی و حقیقی واکنش های زیادی میان کاربران، مدیران شهری و شهروندان داشت.
تصویر همه چیز درباره اتوبوس‌خوابی در پایتخت

به گزارش سایت خبری پرسون، زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر اظهارداشت: هرچند که موضوع ⁧ اتوبوس خوابی⁩، یک مسأله جدید و البته فراگیر نیست، اما کرامت شهروندی بدین معناست که «حتی یک نفر» نیز نباید برای نداشتن جای خواب مناسب، این چنین شب را به صبح برساند.

وی افزود: در شورای شهر این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

تا گرمخانه هست اتوبوس چرا؟

علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم درباره ماجرای اتوبوس‌خوابی اظهارداشت: در روزهای گذشته خبری مبنی بر شب گذرانی افراد بی خانمان دریافت کردم اما باید اعلام کنم که گرمخانه های شهرداری تهران پذیرای این افراد است.

وی ادامه داد: اینکه چرا افراد آسیب دیده به این گرمخانه ها نمی روند جای سوال دارد؛از آنجا که شهرداری حکم قانونی ندارد، نمی‌تواند به اجبار این افراد را به گرمخانه‌ها منتقل کند و با خواهش این کار را انجام می‌دهیم.

شهر تهران حدود چهار هزار معتاد متجاهر دارد

همچنین زاکانی افزود: شهرداری تهران در خط مقدم ساماندهی این افراد قرار گرفته و طی جلساتی که در هیات دولت بر موضوعات محیط زیستی و آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده قرار شد بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی به شهرداری در این مسیر کمک کنند.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت گرمخانه‌ها در فصل سرما نیز گفت: واقعیت این است که طبق قانون افراد را نمی‌توانیم به اجبار به گرمخانه‌ها منتقل کنیم اما شهرداری با تمام توان مصمم است چهره شهر را در شان پایتخت ایران اسلامی تبدیل کند.

افراد مختلفی وارد ناوگان می‌شوند

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: به هر حال افراد مختلفی وارد ناوگان می شوند که در برخی مواقع گزارشاتی در خصوص حضور افراد معتاد در اتوبوس ها وجود داشته و دارد.

خطوط شبانه که به پایان ایستگاه می‌رسد اتوبوس کامل تخلیه می‌شود

وی افزود: اما اینکه این افراد تا صبح در یک اتوبوس باشند اصلا امکان پذیر نیست و در خطوط شبانه هر اتوبوسی که به پایان ایستگاه می رسد تخلیه کامل می شود.

وی ادامه داد: در ساعات پایانی شب بدلیل خلوتی مسیرها عمدتا اتوبوس ها کمتر از یک ساعت اول تا پایان خط را طی می کنند که در این مدت افراد تا رسیدن به مقصد در اتوبوس در حالت خواب قرار دارند که با توجه به ساعت حضور افراد امری عادی است.

پرداخت هزینه بابت حضور در اتوبوس را تکذیب می‌کنم

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تاکید کرد: پرداخت هزینه بابت حضور در اتوبوس را تکذیب می کنم چرا که این امر توسط مأموران ایستگاهی در آخر خط کنترل می شود.

گرمخانه‌ها مکانی امن برای افراد است

همچنین معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در این بارهگفت: اینکه شهرداری تهران مکانی امن و آرام با امکانات کامل زمستانی در اختیار افراد آسیب پذیر قرار دهد و در آن سو این افراد در شرایط سخت در اتوبوس بخوابند امری غیر طبیعی است.

محمد امین توکلی زاده افزود: همه ساله در فصل زمستان میزان و ظرفیت گرمخانه های شهرداری تهران در حال افزایش است و افراد به ویژه در فصل سرما استقبال مناسبی دارند.

به گفته وی، به لحاظ قانونی شهرداری تهران به اجبار نمی تواند این افراد را به گرمخانه ها هدایت کند اما بارها اعلام کردیم که درهای تمامی گرمخانه ها در مناطق ۲۲ گانه به روی افراد آسیب پذیر باز است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه عمده افراد آسیب دیده در مناطق جنوبی پایتخت حضور دارند گفت: همزمان با فصل سرما گشت های اجتماعی در این مناطق انجام و نسبت به انتقال افراد به گرمخانه ها اقدام می کنند.

بررسی ماجرای اتوبوس‌خوابی در صحن شورای شهر

در صحن امروز شورای شهر ناصر امانی، عضو شورای ششم درباره ماجرای اتوبوس خوابی اظهارداشت:موضوع بی آر تی خوابی است که در هفته گذشته تیتر بسیاری از رسانه‌های مکتوب و مجازی داخل و خارج از کشور شد و رسانه‌های بیگانه و معاند با قرار دادن سه جمله کارتن خوابی، گور خوابی و بی آر تی خوابی موج تبلیغاتی منفی را علیه کشور و مدیریت شهری به راه انداختند.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: البته از طرف شهرداری واکنش قانع کننده‌ای ندیدیم و آیا اصولا این موضوع صحت دارد؟ مگر شهرداری گرمخانه ندارد؟ چرا این افراد از سوی اورژانس های اجتماعی به گرمخانه منتقل نمی‌شوند؟

امانی اضافه کرد: مبلغ 12تا 25000 تومانی که در رسانه‌ها مطرح شده را چه کسی می‌گیرد و به چه کسی پرداخت می‌شود؟ دو مسیری که در گزارش رسانه‌ها آمده بود یعنی تجریش ـ راه‌آهن و تهران پارس ـ آزادی مسیرهای فرعی نیستند که شناخته نشده باشند؛ کافی است یک شب مدیران مربوطه این مسیر را نظارت و کنترل کنند تا موضوع روشن شود و اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی صورت بگیرد.

محمدامین توکلی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز امروز در صحن شورا حضور یافت و موضوعاتی درباره ماجرای اتوبوس‌خوابی مطرح کرد.

ساماندهی و توسعه گرمخانه‌ها و همراه سراها

وی با اشاره به معضل بی‌خانمانی در پایتخت اظهار داشت:‌ساماندهی گرمخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر بیش از 2 هزار نفر از طریق گرمخانه‌ها می‌توانند خدمات مربوطه را دریافت کنند و شب‌ها در گرمخانه‌ها اسکان یابند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران افزود: شهروندان نیز در صورت مشاهده با موارد بی‌خانمانی می‌توانند از طریق سامانه 137 به ما اطلاع دهند و راهنمایی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در مورد همراه‌سراها گفت: همزمان با کاهش شیوع کرونا مراجعات بیماران از شهرستان‌ها به پایتخت افزایش یافته و ما بر همین اساس بازبینی در همراه‌سراها را با همراهی مناطق شهرداری انجام داده‌ایم و اکنون توسعه همراه‌سراها و ساماندهی آنها مدنظر قرار گرفته است.

توکلی‌زاده خاطرنشان کرد: از مددکاران بیمارستان‌ها نیز خواهش کرده‌ایم در صورت مشاهده موارد نیاز به استفاده از همراه‌سرا برای همراهان بیماران آنها را به مراکز مربوطه معرفی کنند.

راه اندازی اتوبوس‌های سیار برای استراحت در شب

وی بیان داشت:‌ناگفته نماند برخی بنا به دلایل مختلف تمایل استفاده از گرمخانه و یا همراه‌سراها ندارند لذا اتوبوس‌هایی را برای کسانی که حاضر نیستند و متقاعد نیستند از همراه‌سرا یا گرمخانه استفاده کنند در نظر گرفته‌ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد:‌ در شب‌های سرد این اتوبوس‌ها در میادین اصلی و محل‌های تجمعی استقرار می‌یابند تا به نوعی امکان اسکان موقت برای این افراد ایجاد شود تا در شب‌های سرد این افراد دچار مشکلات بیشتر نشوند.

اختصاص سالن‌های مدیریت بحران برای شب‌های سرد/ رایزنی با خیرین

توکلی‌زاده گفت: همچنین با هماهنگی شهردار تهران پیشنهاد شده بتوانیم از سالن‌های مدیریت بحران در شب‌های سرد جهت حمایت از این افراد بهره‌مند شویم. همچنین در حال صحبت با خیرین در مناطق مختلف از جمله منطقه 6 هستیم تا محل‌هایی هم خیرین بدین منظور اختصاص دهند.

وی اعلام کرد: اتوبوس‌های شب‌خوابی در برخی از محلات مانند شوش، هرندی، ترمینال جنوب و راه‌آهن استقرار یافته تا در شب‌های سرد و یخبندان شهروندانی که تمایل ندارند به گرمخانه بروند از این اتوبوس‌ها استفاده کنند.

چمران تا وقتی مکان داریم اتوبوس‌خوابی چندان مفهومی ندارد

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت:‌آیا واقعا استفاده از این اتوبوس‌ها برای بی‌خانمان‌ها درست است؟ و آیا این اتوبوس‌ها که قرار است شهروندان برای حمل و نقل از آن استفاده کنند جهت اتوبوس‌خوابی استفاده شود؟

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد:‌تا وقتی می‌توانیم فضا و مکان برای این افراد اختصاص دهیم اتوبوس‌خوابی چندان مفهومی ندارد.

در پاسخ صحبت‌های چمران معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت:‌ اتوبوس‌ها از نوع بی آر تی نیست و بنا داریم این اتوبوس‌ها کلا جدا از اتوبوس‌های حمل و نقل باشد و مددکار هم در این اتوبوس‌ها استقرار یابد.

قرارگاهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

تهران با آسیب‌های اجتماعی فراوانی همراه است و بر همین اساس علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم پیشنهاد راه اندازی قراراگاه اجتماعی داد تاکنون جلساتی هم در این قرارگاه برگزار شده و حالا باید دید تصمیم نهایی مسوولان برای کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی چیست و مشکلاتی مانند معتادان متجاهر چگونه از تهران رخت می‌بندد.

منبع: فارس

378447