اظهارنظر مهم مقام ارشد آمریکایی درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته تحریم‌ها علیه ایران بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند تمام شده‌اند.
تصویر اظهارنظر مهم مقام ارشد آمریکایی درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرده تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده‌اند بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند.

نشریه «نیویورکر» در گزارش مفصلی که چند روز پیش درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نوشت این اظهارنظر را از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نقل کرده است.

این نشریه نوشته ایران در برابر فشارها در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» عقب‌نشینی نکرد بلکه به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود سرعت بخشید.

مقام وزارت خارجه آمریکا که نیویورکر اشاره‌ای به نام او نکرده گفته که گزینه‌هایی نظیر تحریم‌ها فرسوده شده‌اند.

او اضافه کرد: «تحریم، به وضوح، نتایجی که همه ما می‌خواستیم را به بار نیاوردند.»

نیویورکر نوشته جو بایدن غیر از دیپلماسی هم گزینه‌های پیشگیرانه چندانی در اختیار ندارد، چرا که گزینه نظامی هم گزینه‌ای جذاب یا گزینه‌ای که در درازمدت اثربخش باشد، نیست.

بایدن تلاش کرده از گزینه ارعاب هم علیه ایران استفاده کند. در ماه اکتبر، یک بمب‌افکن B-1B از داکوتای جنوبی به منطقه‌ای در مجاورت ایران پرواز کرد. جنگنده‌های مصر، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین این بمب‌افکن را در سراسر خاورمیانه اسکورت کردند.

از نوامبر ۲۰۲۰ به این سو، ایالات متحده ۷ بمب‌افکن B-52 را به نزدیکی‌های ایران فرستاده. نیویورکر نوشته حتی مقام‌های ارشد آمریکا هم درباره کارآمدی چنین تاکتیک‌هایی تردید دارند.

378138