افزایش قیمت جهانی گندم

افزایش قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و به ویژه محصول استراتژیک گندم از رشد قیمت های خود در چند ماه اخیر عقب نشینی نمی کند.
تصویر افزایش قیمت جهانی گندم

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز نیز قیمت گندم در ادامه افزایش‌های چند ماهه خود در هر بوشل 1.75 دلار افزایش یافت و به قیمت 789 دلار معامله شد.

افزایش قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی پس از شیوع ویروس کرونا شتاب بیشتری گرفته است. بیماری کرونا زنحیره عرضه را مختل کرد، قوانین صادرات سخت‌تر شد و کشورها برای اینکه بتوانند محصولات خود را از مرزها انتقال دهند با پروتکل‌های ویژه و در عین حال سختگیرانه مواجه بودند که شرایط عرضه را سخت‌تر می‌کرد.

دوم اینکه بیماری کووید 19 پیامی به کشورهای صادر کننده داشت که نیاز داخل را در اولویت قرار دهند به ویژه زمانی که این بیماری اوج می‌گرفت ترس از کمبود در داخل بیشتر می‌شد و به این دلیل دولت‌ها با وضع قوانینی تلاش کردند که ابتدا نیاز داخل را تامین کنند، بعد انبارهایشان را پر کنند و در مرحله بعدی و در صورت مازاد صادر کنند و به این دلیل عرضه هم کمتر شد.

از جمله این قوانین سخت گیرانه در کشور روسیه بود که پوتین رئیس جمهور این کشور اعلام کرد عوارض صادراتی محصولات اساسی مثل گندم و غلات دو برابر شود و 4 کشور صادرات کود اوره را ممنوع کردند.

امسال کشور ما باید 8 میلیون تن گندم وارد کند، این افزایش نیاز نسبت به سال های گذشته به دلیل خشکسالی شدید سال گذشته و کاهش تولید ایجاد شده است.

هنوز معلوم نیست که سایه شوم کرونا بر جهان کی پایان می یابد و آیاپس از آن قیمت های جهانی فروکش می یابد یا خیر؟

محدودیت زمین برای تولید و افزایش تقاضا باعث شده که بسیاری از نهادهای بین المللی پیش بینی کنند که دوران غذای ارزان به سر آمده و ملت‌ها خودشان را برای گرانی در آینده آماده کنند.

اخیرا فائو اعلام کرد: ملت‌ها دنبال غذای ارزان نباشند که دوران آن به سر آمده و شرایط برای تولید ارزان در آینده فراهم نیست.

منبع: فارس

378052