ویژگی های گوشی‌های موبایل ۲۰۲۲ چه خواهد بود؟

تصویر ویژگی های گوشی‌های موبایل ۲۰۲۲ چه خواهد بود؟

۲۰۲۱ سال خوبی برای صنعت گوشی‌های موبایل بود زیرا در این سال شرکت‌های بیشتری اعلام کردند که وضعیت آپدیت گوشی‌های خود را بهتر می‌کنند. همچنین باید به جذاب‌تر شدن گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و بهبود قابل توجه دوربین گوشی‌های هوشمند هم اشاره کنیم. اما در حوزه‌ی تکنولوژی همیشه جا برای بهبود وجود دارد و در ادامه ۵ ویژگی مورد انتظار از گوشی‌های موبایل ۲۰۲۲ را مطرح می‌کنیم.

۱. بهبود آپدیت گوشی‌های هوشمند

موبایل 2022

سامسونگ در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که تعداد زیادی از گوشی‌های این شرکت از این پس ۳ نسخه‌ی اندرویدی را دریافت می‌کنند و به مدت ۴ سال از آپدیت‌های امنیتی بهره‌مند خواهند شد. شرکت‌هایی مانند وان‌پلاس، نوکیا، ویوو، اوپو و شیائومی در سال ۲۰۲۱ اعلام کردند که برای تعدادی از گوشی‌های خود آپدیت‌های بیشتری ارائه خواهند کرد. اما واقعیت این است که برخلاف تعهد سامسونگ، این شرکت‌ها عمدتا چنین کاری را به عنوان یک حرکت تبلیغاتی انجام داده‌اند زیرا فقط تعدادی از گوشی‌های پرچم‌دار از این قانون جدید بهره‌مند می‌شوند.

در سال ۲۰۲۲، امیدواریم این شرکت به ارائه‌ی آپدیت‌های نرم‌افزاری طولانی‌مدت برای تعداد بیشتری از گوشی‌های پرچم‌دار متعهد شوند. از سوی دیگر، باید گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه هم مورد توجه قرار بگیرند. در ضمن برخی شرکت‌ها قبل از انتشار نسخه‌ی نهایی آپدیت‌ها، از عدم وجود باگ‌های مختلف اطمینان حاصل نمی‌کنند و حتی گوگل هم در سال ۲۰۲۱ در این زمینه برای بخشی از کاربران مشکل درست کرد.

۲. ارائه‌ی حق انتخاب برای شارژر

موبایل 2022

اپل گوشی‌های سری آیفون ۱۲ را بدون شارژر راهی بازار کرد و مطابق معمول برخی از شرکت‌ها مانند سامسونگ و گوگل هم این حرکت را برای گوشی‌های پرچم‌دار خود انجام داده‌اند. تمام این شرکت‌ها می‌گویند که افزایش تعداد شارژر منجر به آسیب‌های زیست‌محیطی می‌شود و برای حفظ محیط زیست، شارژر را جعبه‌ی گوشی‌های خود حذف می‌کنند. اما واقعیت این است که شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند از جانب فروش لوازم جانبی مانند شارژر سود هنگفتی را به دست می‌آورند و با این کار درآمد خود را افزایش می‌دهند.

با این حال، شیائومی هنگام عرضه‌ی سری می ۱۱ در چین رویکرد جالبی را اتخاذ کرد که باقی شرکت‌ها هم باید چنین کاری را انجام دهند. این شرکت اعلام کرد که کاربران می‌توانند برای دریافت یا عدم دریافت شارژر دست به انتخاب بزنند و در هر دو صورت با قیمت یکسان روبرو می‌شوند. امیدواریم در سال ۲۰۲۲ شرکت‌های اپل، سامسونگ و گوگل چنین کاری را برای گوشی‌های موبایل خود انجام دهند یا حداقل همراه با این گوشی‌ها، شارژر را با قیمت بسیار پایین‌تری ارائه دهند.

۳. بهبود پشتیبانی از استانداردهای شارژ سریع

موبایل 2022

روزبه‌روز شمار بیشتری از شرکت‌ها برای شارژ سریع گوشی‌های خود به بهره‌گیری از فناوری‌های انحصاری روی می‌آورند. در این شرایط توصیه می‌شود که گوشی‌های موردنظر از حداقل یکی از استانداردهای رایج شارژ سریع مانند USB-PD، PPS و Quick Charge پشتیبانی کنند. اما برای بسیاری از گوشی‌های موردنظر اگر از شارژر مخصوص استفاده نکنید، سرعت شارژ به ۱۰ وات کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین اگر شرکت‌ها به ادامه‌ی استفاده از فناوری‌های انحصاری مصر هستند، باید هر چه زودتر وضعیت پشتیبانی از استانداردهای رایج را بهبود ببخشند. از طرف دیگر با توجه به اینکه استانداردهای مشهور PPS و Quick Charge طی چند سال اخیر در زمینه‌ی سرعت شارژ به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند، سازندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند فناوری‌های انحصاری را کنار بگذارند و به بهره‌گیری از این استانداردها روی بیاورند.

از سوی دیگر، امیدواریم شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل هم در سال ۲۰۲۲ برای گوشی‌های موبایل خود سرعت شارژ بالاتری را ارائه کنند. البته از گوشی‌های چنین شرکت‌هایی انتظار پشتیبانی از سرعت شارژ ۶۵ وات یا بالاتر را نداریم ولی بهتر است سرعتی در حدود ۳۰ وات برای آن‌ها عملی شود. باید خاطرنشان کنیم سری آیفون ۱۳ از سرعت ۲۳ وات پشتیبانی می‌کنند و سری پیکسل ۶ هم اگرچه از حداکثر سرعت ۲۲ وات بهره می‌برند، ولی میانگین سرعت شارژ این گوشی‌ها فقط ۱۳ وات است.

۴. افزایش تعداد گوشی‌های تاشو در بازارهای جهانی

گوشی تاشو

در سال ۲۰۲۱ شیائومی و اوپو برای اولین بار وارد بازار گوشی‌های تاشو شدند و مدتی قبل هم هواوی از جدیدترین گوشی تاشوی خود رونمایی کرد. اما متاسفانه این سه گوشی تاشو فقط راهی بازار چین شده‌اند. بنابراین در حال حاضر سامسونگ تنها شرکتی است که گوشی‌های تاشوی خود را به صورت گسترده راهی بازارهای جهانی کرده و به همین خاطر حدود ۹۳ درصد از این بازار را در اختیار دارد.

شرکت‌هایی مانند شیائومی و اوپو اگر گوشی‌های تاشوی خود را به طور گسترده در بازارهای مختلف عرضه کنند، سامسونگ تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد. اگر در سال ۲۰۲۲ این اتفاق نیفتد، سامسونگ جای پای خود را در این بازار بیش از پیش محکم‌تر خواهد کرد. از سوی دیگر باید به گزارش‌های مربوط به آیفون تاشو هم اشاره کنیم که تا چند سال دیگر معرفی می‌شود. بنابراین قبل از ورود اپل به این بازار، شرکت‌های چینی می‌توانند از این فرصت بهره ببرند و بخش قابل توجهی از این بازار را از آن خود کنند.

۵. کنار گذاشتن دوربین‌های ۲ مگاپیکسلی

دوربین 2 مگاپیکسلی

یکی از بدترین ترندهای چند سال اخیر، استفاده‌ی گوشی‌ها از دوربین‌های ۲ مگاپیکسلی بی‌کیفیت بوده است که معمولا به عنوان دوربین ماکرو و دوربین تشخیص عمق مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌ها از چنین دوربین‌هایی فقط به منظور بالا بردن تعداد دوربین استفاده می‌کنند تا در تبلیغات خود بتوانند بگویند که گوشی موردنظر از دوربین سه‌گانه یا چهارگانه بهره می‌برد.

از بین گوشی‌های موبایل که در سال ۲۰۲۱ با دوربین ۲ مگاپیکسلی عرضه شدند می‌توانیم به وان‌پلاس نورد N200، سری ردمی نوت ۱۰ و گلکسی A12 اشاره کنیم. مثلا گوشی وان‌پلاس نورد N200 اگرچه دارای دوربین سه‌گانه است، اما عملا فقط دوربین اصلی کاربردی محسوب می‌شود و دو دوربین دیگر برای بالا بردن تعداد سنسورها در پنل پشتی قرار گرفته‌اند.

امیدواریم سازندگان گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۲۱ دست از سر دوربین‌های ۲ مگاپیکسلی بردارند. در همین زمینه می‌توانیم به پوکو M4 پرو اشاره کنیم که برخلاف نسل قبلی دارای دوربین ۲ مگاپیکسلی نیست و از دو دوربین اصلی و اولترا واید بهره می‌برد. از سوی دیگر اگر قابلیت فوکوس خودکار برای دوربین‌های اولترا واید ارائه شود، این دوربین‌ها می‌توانند عکس‌های ماکرو را هم ثبت کنند.

377693