اجرای چراغ خاموش طرح صیانت/ اینستاگرام فیلتر می شود؟

وزیر ارتباطات به تازگی فعالیت خود را در شبکه‌ای اجتماعی آغاز کرده و به نظر نمی‌رسد دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام داشته باشد.
تصویر اجرای چراغ خاموش طرح صیانت/ اینستاگرام فیلتر می شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، به تازگی سامانه رادار ابر آروان اختلال گسترده‌‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام را نشان می‌دهد. این اختلال بیشتر در اپراتورهای همراه‌اول و ایرانسل در اغلب شهرهای کشور دیده می‌شود.

به تازگی نیز برخی کاربران ادعا کردند که اینستاگرام دچار کندی سرعت در آپلود عکس‌ها، فیلم‌ها شده است. به همین علت تعدادی از کاربران گمان می‌کنند که این اختلال در اینستاگرام منجر به فیلترینگ خواهد شد.

اینستاگرام فیلتر می‌شود؟

ابر آروان در راستای شفافیت اطلاعات و در جایگاه منبع مستقل، با در دسترس قرار دادن اطلاعات زیرساخت اینترنت کشور، گزارش وضعیت اتصالات ایران به صورت آنلاین و در لحظه را در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌دهد.

اطلاعات سامانه‌ رادار شامل وضعیت ارتباطات اینترنتی ۱۳ دیتاسنتر پرترافیک شامل آسیاتک، ایرانسل، همراه اول، های‌وب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز است.

طبق آماری که این سامانه نشان می‌دهد که بیشترین اختلالات و کندی سرعت در کشور مربوط به پلتفرم اینستاگرام است.

هر خط رنگی در این نمودار نشان‌دهنده‌ اختلال در یک مرکز داده (Data Center) است. در این رادار رنگ صورتی نشان دهنده اختلالات اینستاگرام در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و تبریز است.

سینا تفنگ‌چی، کارشناس فناوری اطلاعات گفت: در چند ماه گذشته به دلیل اینکه شرکت متا یا همان فیسبوک سابق به دلیل تغییر ماهیت، دچار چالش‌ها و اختلالات فراوانی شده است. چرا که افزایش ترافیک آن باعث اختلال می‌شود.

تفنگچی با اشاره به اینکه اختلالات اینستاگرام لزوما به ایجاد شبکه ملی ارتباطات و فیلترینگ مربوط نمی‌شود، ادامه داد: این اختلالات اینستاگرام دارای دو وجه است؛ از طرفی ترافیک و زیرساخت‌های شرکت متا و وجه دوم آن به کاهش پهنای باند اینترنت بین‌المللی کشور مربوط می‌شود.

او در این باره ادامه داد: کاهش چند گیگابایتی اینترنت بین‌‌المللی، تاثیر فراوانی بر روی کاهش سرعت این پلتفرم می‌‌گذارد، که با جبران این ظرفیت پنهای باند، اختلالات این شبکه تا حدودی رفع می‌شود.

او در پایان افزود: با توجه به اینکه اجرای طرح صیانت مدتی به تعویق افتاد و وزیر ارتباطات به تازگی فعالیت خود را در شبکه‌ای اجتماعی آغاز کرده و به نظر نمی‌رسد دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام داشته باشد.


منبع: تجارت نیوز

377307