به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس این دستورالعمل، قیمت تولیدکننده ، واردکننده درج شده بر روی کالا باید عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورت حسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
هر گونه تخفیف بیش از سه درصد، باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت بگیرد و تخفیف بیش از سه درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری اعلامی از سوی سازمان حمایت بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.
در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد و …) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.
در این دستورالعمل آمده است، حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمین کننده تا مصرف کننده میتواند به قیمت تولیدکننده / واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده ۱۰-۷ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) باشد.
همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد. خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینههای مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز شفاف درج کنند.
با توجه به بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمد سازی شیوههای نظارت بر بازار» و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی ضروری است، کلیه واحدهای صنفی توزیع کننده از تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابههای گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بسته بندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینههای مصوب به منظور شفافسازی اقدام کنند.
منبع : خبر