کاظمی‌قمی در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی؛

هدف ما کمک به افغانستان است/ آمریکایی ها همچنان درپی ایجاد ناامنی و ویرانی این کشوراند

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با تاکید بر اینکه هدف اجلاس سازمان همکاری اسلامی کمک به مردم افغانستان است،گفت: این اجلاس می‌تواند گروه‌های داخلی افغانستان را تشویق کند، که راه برون رفت از این مشکلات تشکیل یک حکومت فراگیر است.
تصویر هدف ما کمک به افغانستان است/ آمریکایی ها همچنان درپی ایجاد ناامنی و ویرانی این کشوراند

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در حاشیه هفدهمین نشست وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی که در پارلمان ملی پاکستان و در شهر اسلام‌آباد برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این دیدار مورد توجه قرار گرفت، چگونگی عملیاتی کردن توافقات دو کشور برای تقویت همکاری‌ها بویژه در حوزه‌های اقتصادی بود.

کاظمی قمی گفت: مساله بعدی که در این دیدار مطرح شد، اهتمام دو کشور برای کمک به افغانستان برای بهتر کردن امنیت و اقتصاد این کشور بود.

وی تاکید کرد: اینکه یکی از راه‌های ثبات در افغانستان تشکیل حکومت قرار گیر و مشارکت ملی در این کشور است، مورد تاکید وزیر خارجه ایران و نخست وزیر پاکستان قرار گرفت.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان تاکید کرد: با توجه به پتانسیل‌های موجود میان دو کشور و دیپلماسی قوی، می‌توانیم کشورها را در ایجاد یک افغانستان امن و باثبات با یکدیگر همسو کنیم.

کاظمی‌قمی همچنین با اشاره به هفدهمین نشست وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی، اظهار کرد: این نشست با هدف کمک به برون رفت از بحران انسانی و معیشتی مردم افغانستان است. به دلیل مداخلات خارجی و جنگ‌های نیابتی که در افغانستان به وجود آمده، مشکلاتی در حوزه اقتصادی و امنیتی متوجه مردم افغانستان شده است.

وی ادامه داد: چنین فضایی باعث خواهد شد که ما شاهد سیل بیشتر مهاجرت‌های مردم افغانستان به کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: جامعه جهانی و کشورهای اسلامی به روند تغییرات در افغانستان واکنش نشان داده‌اند و به دنبال این هستند که بتوانند کمک‌های انسان دوستانه را برای مردم این کشور افزایش دهند تا بخشی از مشکلات مردم التیام داده شود اما آن چیزی که باید به عنوان واقعیت به آنها توجه داشت، این است که مسائل در افغانستان باید به صورت ریشه‌ای و اصولی حل شود و شرایطی به وجود بیاید که جنگ‌های نیابتی که آمریکا بعد از فرار خودش از افغانستان ایجاد کرده است، از بین برود.

وی با بیان اینکه آنهایی که با مداخلات‌شان زیرساخت‌های کشور افغانستان را ویران کردند باید پاسخگوی این اتفاقات باشند تصریح کرد: ما اگر بخواهیم یک افغانستان با شکوه و شکوفا ایجاد شود باید مداخلات خارجی و جنگ‌های نیابتی در این کشور از بین برود. این در سایه شکل‌گیری حکومتی با مشارکت فراگیر است که توسط همه قومیت‌ها و جریان‌های سیاسی صورت بگیرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: مسئله دوم این است که کشورهای همسایه باید کمک کنند، مردم افغانستان در برقراری امنیت و سازندگی این کشور نقش آفرینی کنند و در کنار آن جامعه جهانی نیز باید کمک‌های انسان دوستانه خود را به این کشور توسعه دهند و اموالی که برای مردم است خارج از فضای سیاسی باید به مردم بازگردد. اگر این اتفاق صورت نگیرد، چالش‌های معیشتی، امنیتی و اقتصادی زمینه‌ای برای توسعه حضور تروریسم و گروه‌های تکفیری در این کشور فراهم می‌شود و این عوامل می‌تواند فضا را برای مردم مظلوم افغانستان افزایش دهد.

کاظمی‌قمی با اشاره به اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط آمریکا گفت: آمریکایی‌ها همچنان بعد از خروج از افغانستان به دنبال ناامنی و ویرانی این کشور هستند و تلاش می‌کنند از این کشور به عنوان ابزاری علیه کشورهای منطقه استفاده کنند و این مردم افغانستان هستند که باید هزینه سیاست آمریکا را بپردازند.

وی افزود: این اجلاس می‌تواند گروه‌های داخلی افغانستان را تشویق کند که راه برون رفت از این مشکلات تشکیل یک حکومت فراگیر است.

منبع : مهر

376275