کاروان هنری روایت حبیب؛

برگزاری شب خاطره «کاروان هنری روایت حبیب» در سنندج

ویژه برنامه شب خاطره روایت حبیب در کردستان چهارمین استان مقصد خود، با حضور و خاطره‌گویی محمد حاجی محمود دبیر کل حزب سوسیال دموکرات کردستان، عراق برگزار شد که در ادامه می خوانید.
تصویر برگزاری شب خاطره «کاروان هنری روایت حبیب» در سنندج

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، «کاروان هنری روایت حبیب» عصر روز گذشته دوشنبه ۲۲ آذرماه با برپایی ویژه‌برنامه شب خاطره خود در سینما بهمن سنندج به حضور در استان کردستان خاتمه داد و عازم خورستان شد.

شب خاطره روایت حبیب در سنندج در حالی برگزار شد که یکی از خاطره‌گویان آن دبیر کل حزب سوسیال دموکرات کردستان عراق بود. کاک محمد حاجی‌محمود از نزدیک شاهد حضور و تلاش‌های بی‌وقفه شهید حاج قاسم سلیمانی برای ممانعت از سقوط اقلیم کردستان عراق و تصرف آن به دست عناصر داعش بوده است. وی که تنها توان صحبت به زبان کردی داشت و زبان فارسی را به خوبی می‌فهمید در این ویژه برنامه از رشادت‌ها و ایثارگری‌های حاج قاسم برای مردم اقلیم کردستان عراق سخن گفت و افزود: دوستی و ارتباط ما با حاج قاسم سلیمانی به دوران جنگ عراق علیه ایران مربوط می‌شود. ما از آن سال‌ها با ایشان ارتباط داشتیم و دوستی‌مان بیش از همکاری برای مبارزه با داعش است.

حاجی‌محمود افزود: آقای حاج قاسم خصائص و ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند؛ شخصیتی آرام و متین که همیشه احترام طرف مقابل خودشان را نگه می‌داشتند، همیشه به سخنان طرف مقابل گوش می‌دادند تا بدانند چه می‌گوید، همواره تلاش می‌کرد به‌نوعی طرف مقابل خودشان را راضی نگه دارد، رفتارش طوری نبود که جلسه به بن‌بست بخورد و نتیجه ندهد.

دبیر کل حزب سوسیال دموکرات کردستان عراق ادامه داد: ایشان شخصیتی متخصص و آگاه به مسائل اجتماعی، نظامی، مبارزاتی بود و در جنگ ایران و عراق نیز به‌عنوان یک فرمانده شرکت داشت، همین امر هم موجب شده بود که به‌ معنای کامل در زمینه‌های نظامی، سیاسی، اداری، دیپلماسی دارای روابط خوب و مستحکمی باشد.

حاجی‌محمود بیان کرد: حاج قاسم سلیمانی به‌دلیل روابط شخصی که داشتند، مانند فرد متخصصی در زمینه‌های مختلف در حوزه اقلیم کردستان و شناختن مردم کُرد با همه اقشار آن آشنایی کاملی داشتند، به تجزیه و تحلیل مسائل مختلف می‌پرداختند، حرف دل طرف مقابل را می‌فهمیدند و با همه افراد آشنایی داشتند. در مسائل مهم، بر همه جزئیات احاطه داشتند، به‌گونه‌ای که انگار خودشان در اقلیم کردستان زندگی می‌کردند.

وی افزود: زمانی که داعش حمله‌ور شد و به منطقه مخمور، گویر، کرکوک و دیگر مناطق رسید، نخستین کشور حتی قبل از آمریکا و اروپا که به فرودگاه اربیل رسید، جمهوری اسلامی ایران بود. حاج قاسم با ۷۰ نفر نیرو از کارشناسان نظامی و سه محموله مهمات مورد نیاز برای مقابله با داعش آمدند و خودشان نیز به همکاری با نیروی پیشمرگه پرداختند، حتی در منطقه مخمور شهید هم دادند.

حاجی‌محمود در پایان گفت: پیش از رسیدن داعش به کرکوک من در آن منطقه حضور داشتم. احساس کردم که داعش به جنگ همه آمده است و تفاوتی میان مردم قائل نیست، نه شیعه، نه اهل‌ سنت، نه کُرد و تُرک و نه افراد دیگر، برای داعش هیچ فرقی نداشتند.

دبیر کل حزب سوسیال دموکرات کردستان عراق در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم و همکاران وی در جنگ با داعش تأثیرات بسیار مهمی داشتند و در شکست داعش نقش ویژه‌ای ایفا کردند. به‌ اعتقاد من اگر جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم نبودند، بغداد و دمشق اکنون در اشغال داعش بودند.

* سردار سلیمانی در انتخاب افراد خود دقت بسیاری می‌کرد

سردار رسول یاحی اولین فرمانده سپاه استان کردستان و از هم‌رزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس نیز یکی دیگر از راویان خاطراتی از سردار دل‌ها بود. وی در بخشی از خاطرات خود گفت: اولین بار حاج قاسم سلیمانی را در سال ۱۳۵۹ در عملیات‌های فتح‌المبین و جنوب دیدم. در آن دوران حاج قاسم فرمانده تیپ ۱۴۱ ثارالله بود.

وی در خصوص اخلاق حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: ایشان مرد زحمتکشی بود و کودکی و نوجوانی سختی را با توکل به خدا پشت سر گذاشته بود که از او یک جوان پخته ساخته بود. وی مرد پاکدست و عزتمندی بود. همین امر او را به انسانی با اعتماد به نفس تبدیل کرده بود.

یاحی ادامه داد: در دوره هشت سال دفاع مقدس حاج قاسم سلیمانی در انتخاب افراد خود دقت بسیاری می‌کرد. آنهایی که ایشان مدنظر داشتند، مردان بسیار دل پاک و فدایی اسلام بودند.

وی افزود: سردار شهید سلیمانی مملو از مهربانی و عطوفت بود. در چندین مورد خصوصاً در زندگی معمول میان مردم دست از شفقت برنمی‌داشت.

یاحی ادامه داد: توجهات جامع و همه جانبه حاج قاسم سلیمانی به آسایش و آرامش همگان موجب جذب حداکثری مردم ایران و دیگر کشورهای منطقه شده بود. نمونه آن دیدار ایشان با رئیس عتبات عالیات در عراق است که به جای گوش دادن به گزارش‌های معمول به دیدار کارگران آنجا رفته بود تا از زحمات آنها قدردانی کند.

وی در ادامه گفت: حاج قاسم سلیمانی احترام ویژه‌ای به پدر و مادر خود داشت و از هر فرصتی برای دیدار با آنها هرچند کوتاه استفاده می‌کرد.

یاحی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی ارادت خاص به مقام معظم رهبری بود.

وی در پایان گفت: مادر یکی از شهدا آنچنان شهید سلیمانی را دوست می‌داشت که هنگام شهادت ایشان با گریه می‌گفت: «غم شهادت سردار سلیمانی از شهادت تنها پسرم بیشتر بود.»

*پرده‌خوانی با موضوع آزادسازی اقلیم کردستان عراق

حماسه‌خوانی مرشد علی ناری و نقالی و پرده‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. اجرای نقالی «کاروان هنری روایت حبیب» در سنندج با برپایی پرده‌ای دیجیتالی از رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی اجرا شد و به روایت اقدامات ایشان برای جلوگیری از سقوط اقلیم عراق پرداخت.

*اجرای نمایش با موضوع نجات مسیحی‌های اقلیم کردستان عراق

علیمحمد رادمنش و فاطمه رادمنش نیز بار دیگر با اجرای نمایش برای مهمانان «کاروان هنری روایت حبیب»، به گوشه‌هایی از زندگی گوهربار سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند. این نمایش از زبان یک زوج جوان مسیحی اقلیم کردستان عراق روایت می‌شود. این زوج با دو فرزند دختر خود در یک کلیسا از ترس جنایت‌های داعش پنهان شده‌اند. این روایت سخن از رهایی و نجات مسیحیان اقلیم کردستان عراق به مدد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گوید.

*شعرخوانی شاعران آیینی برای حاج قاسم سلیمانی

شعرخوانی قاسم صرافان از شاعران آیینی کشور، از بخش‌های دیگر این ویژه‌برنامه «کاروان هنری روایت حبیب» بود. متن شعر خوانده شده این شاعر به شرح زیر است:

دلِ شیران، به تو بخشید، خداوندِ تو، ای مرد!

کم در این عصر، جهان دید، همانندِ تو، ای مرد!

بی‌سبب نیست، عَلَم دست تو دادند، علمدار!

بی‌سبب نیست، شدی مالکِ این معرکه، سردار!

تو سلیمانی؛ از انگشتری‌ات، دیو هراسان

قاسمی؛ نذر حسین است تو را، دست و سر و جان

همه‌‌ی فکر تو و ذکر تو، ای مرد! شهادت

قبله‌ی قلب تو زینب، سرخی خونِ تو غیرت

تو مدافع، تو مسافر، تو فدایی، تو دلاور

تو علمداری و سرداری و دلداری و دلبر

عاشق حضرت سقایی و لب تشنه‌ی عشقی

بی‌سبب نیست، که از سالار سواران دمشقی

تو به میقات و به میعاد و به دلدار رسیدی

تا که بی‌دست، به آغوش علمدار رسیدی

ما نمردیم، که سربند تو، بر خاک بیفتد

چشم ناپاک، دمی بر حرمی پاک بیفتد

زنده‌ای در دل من، در دل ما، در دل عالم

هر یک از ماست سلیمانیِ این خط مقدم

دل شیران، به تو بخشید، خداوندِ تو، ای مرد!

کم در این عصر، جهان دید، همانندِ تو، ای مرد!

*رباعی‌های سالار شریعتی برای سردار دل‌ها

سالار شریعتی از دیگر شاعران آیینی استان کردستان نیز در ادامه چند رباعی را به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرد. متن یکی از این رباعی‌ها به شرح زیر است:

با شبنم اشک تو وضو می‌گیرد

از عکس تو وقت گفتگو می‌گیرد

این شاخه‌گلی که بر مزارت رویٔید

از عطر نفس‌های تو بو می‌گیرد

*رونمایی کتاب «صبح شام» به زبان کردی

کتاب «صبح شام» روایتی از بحران سوریه از نگاه دکتر حسین امیر عبدالهیان نیز در این ویژه‌برنامه رونمایی شد. این کتاب که از انتشارات سوره مهر منتشر شده است، به همت دفتر مطالعات پایداری حوزه هنری استان کردستان به کردی ترجمه و از ترجمه کردی آن رونمایی شد.

ویژه‌برنامه شب خاطره روایت حبیب در کردستان با حضور امام جمعه سنندج و فرمانده سپاه سنندج، مدیرکل بنیاد شهید، مدیرکل حوزه استاندار، معاون توسعه و منابع استانداری، فرمانده مرزبانی جانشین فرماندهی انتظامی، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، مدیرکل کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل فنی و حرفه‌ای، مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و معاون نماینده ولی‌فقیه در استان، رئیس آموزش و پرورش و رئیس شورای اسلامی شهر سنندج برگزار شد.

گفتنی است، «کاروان هنری روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، در ۱۰ استان کشور به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازد. این رویداد فرهنگی و هنری که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، از ۱۱ آذرماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه در ۱۰ استان مختلف اجرا خواهد شد. طی این رویداد فرهنگی، برنامه‌های متنوعی چون شب خاطره، شعرخوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر، نقالی و پرده‌خوانی، حماسه‌خوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی برگزار خواهد شد.

کرمان، اصفهان، زنجان، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، استان‌های میزبان «کاروان هنری روایت حبیب» خواهند بود و اختتامیه این برنامه در تهران برگزار می‌شود.

«کاروان هنری روایت حبیب» که تاکنون حضور در شهرهای کرمان، اصفهان و زنجان را تجربه کرده است، در ادامه سفرهای خود به سنندج آمد و در ادامه به خوزستان سفر خواهد کرد.

375530