شماره نوزدهم سیاست‌نامه منتشر شد

شماره نوزدهم فصلنامه سیاست‌نامه، مجله اندیشه سیاسی ایران به مناسبت دویستمین سال انتشار فلسفه حق هگل، با تصویری از این فیلسوف آلمانی منتشر شد.
تصویر شماره نوزدهم سیاست‌نامه منتشر شد

به گزارش سایت خبری پرسون، شماره نوزدهم فصلنامه سیاست‌نامه، مجله اندیشه سیاسی ایران، ویژه پائیز ۱۴۰۰ به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است.

این‌شماره از سیاست‌نامه به مناسبت دویستمین سال انتشار فلسفه حق هگل، با تصویری از این فیلسوف آلمانی منتشر شده و سرمقاله‌اش با عنوان «برخورد فلسفه و ایدئولوژی» به احمد فردید اختصاص دارد.

در بخش یادنامه احمد نقیب‌زاده رئیس شورای علمی سیاست‌نامه و ناصر سلطانی عضو این شورا به مناسبت نودمین سالروز تولد ابوالفضل قاضی شریعت‌پناهی، مطالبی درباره این استاد حقوق سیاسی ایران نوشته‌اند.

در بخش یادداشت نیز روح‌الله اسلامی و جواد رنجبر درخشیلر مطالبی درباره مکتب خراسان و شاهنامه فردوسی نوشته اند.

بخش بعدی سیاست‌نامه پرونده است که شامل چهار مقاله خواندنی درباره استاد محمدتقی دانش‌پژوه است. در این بخش رسول جعفریان، حسن انصاری و محمود فاضلی مطالبی درباره این استاد برجسته فهرست‌نگاری و کتاب‌شناسی ایران به مناسبت صدودهمین سالروز تولد او نوشته‌اند. مقاله‌ای قدیمی از ایرج افشار درباره محمدتقی دانش‌پژوه نیز در این بخش بازنشر شده است. در بخش مقاله مهدی روزخوش «ایدئولوژیک شدن اندیشه ایرانشهری» را با بحث و بررسی آراء روشنفکران ناسیونالیست نوشته و انشالله رحمتی «اسلام سنت‌گرا، اسلام سنتی» را با امعان نظری به اندیشه حسین نصر به رشته تحریر درآورده است. بخش بعدی سیاست‌نامه نوزدهم ترجمه است که در آن حبیب‌الله فاضلی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، متنی از جوزف کازانو تحت عنوان «چالش خودمداری سکولارها» را به فارسی برگردانده است. «شکاف دانشمند-روشنفکر» نوشته علی فرازمند استاد بازنشسته دانشگاه تهران در بخش پژوهش است که درباره؟ تالیف شده است.

بخش کارنامه سیاست‌نامه جدید حاوی یک گفتگو با تورج دریایی و همچنین ترجمه‌ای از بخش‌هایی از کتاب ظهور و افول ساسانیان او است. اما در بخش داستان جلد که مهمترین و پرمطلب‌ترین بخش شماره نوزدهم سیاست‌نامه است و به هگل اختصاص داده شده است، گفتگوهایی اختصاصی با مهمترین هگل‌شناسان معاصر دنیا از جمله پیتر سینگر، تری پینکارد، فردریک بیزر، آلن وود و لودویگ زایپ انجام شده است. در این بخش همچنین حامد صفاریان و میثم سفیدخوش به عنوان دو پژوهشگر نام‌آشنای ایدئالیسم آلمانی نیز مقالاتی درباره هگل نوشته‌اند.

محسن قائم‌مقامی نیز ترجمه مقاله‌ای بلند از راجر اسکروتن درباره فلسفه سیاسی هگل را در داستان جلد ارائه داده است. بررسی پانزده کتاب برتر هگل‌شناسی در ایران و جهان و همچنین گزارش اختصاصی سیاست‌نامه از سمینار فلسفه حق هگل در دانشگاه جان هاپکینز دو مطلب پایانی بخش ویژه سیاست‌نامه نوزدهم را تشکیل می‌دهد. در بخش نقد مقالاتی از صادق حقیقت، داود مهدوی زادگان و احمد بستانی درباره امکان و امتناع اندیشه سیاسی صدرالدین شیرازی آورده شده و در بخش کتاب فصل نیز با محوریت جدال میان جواد طباطبایی و داود فیرحی درباره اندیشه ایرانشهری، یادداشت‌هایی از حامد زارع، فردین مرادخانی، نوید شیدایی و رضاکدخدازاده آورده شده است.

سیاست‌نامه به مدیرمسئولی و سردبیری حامد زارع منتشر می‌شود و احمد نقیب‌زاده استاد علوم سیاسی ریاست شورای علمی آن را بر عهده دارد.

این‌مجله با قیمت ۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

374583