«بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد

مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خان جهانی با تقدیم به خبرنگاران محیط زیست و مهشاد کریمی، ریحانه یاسینی دو خبرنگار از دست رفته در سانحه واژگونی اتوبوس ارومیه روی پرده سینما رفت.
تصویر «بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خان‌جهانی شب گذشته ۱۵ آذرماه با تقدیم به خبرنگاران محیط زیست و مهشاد کریمی، ریحانه یاسینی دو خبرنگار از دست رفته در سانحه واژگونی اتوبوس ارومیه برای اولین بار روی پرده سینما رفت.

این مستند که درباره فرسایش خاک است، این روزها در سامانه هاشور در حال اکران آنلاین است اما دست‌اندرکاران «بر سر خاک» ۱۵ آذر ماه همزمان با سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ خبرنگاران به یاد آنها و در عین حال با تقدیر از خبرنگاران محیط زیست و تقدیر ویژه از مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی که چند ماه قبل در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران از دنیا رفتند، اولین نمایش پرده‌ای فیلم را در پردیس صبا مال به سرانجام رساندند.

علیرضا بهرامی شاعر و روزنامه نگار که اجرای این برنامه را برعهده داشت، از پدر و همسر مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و در ادامه لوح یادبود و نمادی از خاک که سفال کلپورگان سیستان و بلوچستان بود به پدر و همسر مهشاد کریمی اهدا کرد.

علی سلطان محمدی همسر مهشاد کریمی با بغض گفت: افسوس می‌خورم، ای کاش مهشاد در مراسم حضور داشت و خودش در این تقدیر شرکت می‌کرد.

نگار اکبری همکار ریحانه یاسینی در خبرگزاری ایرنا نیز که به نمایندگی از خانواده این خبرنگار فقید، لوح یادبود را دریافت کرد، با اندوه فراوان گفت که جای ریحانه اینجا و همه جا خالی است!

در ادامه زینب رحیمی به نمایندگی از خبرنگاران محیط زیست حاضر در اتوبوس از آخرین خبرها درباره روند رسیدگی به این پرونده سخن گفت و در بخشی از صحبت‌هایش بیان کرد: شکایت خبرنگاران بازمانده و طبیعتاً خانواده دو خبرنگار فقید با جدیت ادامه دارد، هر چند روند رسیدگی به پرونده خیلی رضایت بخش نیست. توقع می‌رفت با توجه به اهمیت موضوع و اینکه دو خبرنگار جان خودشان را از دست داده‌اند و ۱۸ خبرنگار دیگر از یک قدمی مرگ برگشته‌اند، این پرونده با دقت و سرعت عمل بیشتری بررسی شود اما مهم‌ترین نگرانی این است که یکسری از مدیران و کسانی که در این سانحه نقش داشتند، بتوانند از زیر بار این سانحه شانه خالی کنند؛ این مهم‌ترین استرس و نگرانی این روزهای ماست و البته ما پیگیری‌هایمان را از طریق وکلا ادامه می‌دهیم.

در بخش دیگری از برنامه علیرضا بهرامی با اشاره به مستند «بر سر خاک» از کارگردان این اثر خواست که دنباله‌ای بر این مستند بسازد چون محیط زیست تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک جامعه را در برمی‌گیرد و هنوز این موضوع و تبعات آن جای کار دارد.

محسن خان جهانی هم با این جمله که «خبر کوتاه است؛ خاک خواهد مُرد» خبر داد که موضوع محیط زیست برایش جذاب است، این روند را ادامه خواهد داد و توضیح داد: امیدوارم مردم به خاک و آب توجه کنند و فیلم «بر سر خاک» و چنین فیلم‌هایی بیشتر دیده شوند.

صدرا محقق، مهدی گوهری، حسن ظهوری، سمیرا خباز، فاطمه باباخانی، مژگان جمشیدی و… از جمله خبرنگاران و فعالان حوزه محیط زیست در این مراسم حضور داشتند.

در پایان پوستر مستند «بر سر خاک» به امضای حاضران رسید.

منبع: مهر

374497